De nieuwe campagne van Zeeman: niet zo transparant als-ie lijkt

Emy Demkes
Correspondent Consumptie
Dit beeld is door onze beeldredactie gemaakt. Het is een variant op de gefotoshopte T-shirts uit de campagne van Zeeman (verderop in het stuk is een aantal voorbeelden te zien) waarin het bedrijf zegt antwoord te geven op veelgestelde vragen. Hoe zou het antwoord op deze vraag luiden?

Textielsuper Zeeman is een campagne gestart waarin je het bedrijf lastige vragen mag stellen. Door eerlijk antwoord te geven wil het laten zien dat goed en goedkoop heel goed samengaan. Maar júíst Zeemans antwoorden roepen veel vragen op.

Sinds het begin van deze maand zijn er gefotoshopte T-shirts te zien in reclames van Zeeman, in televisiespotjes en online advertenties. Op de shirts staan vragen als:

‘3,49? Gemaakt door kinderhanden zeker?’

‘Lage prijs, lage kwaliteit?’

‘Krijgt de maker van deze sweater wel fatsoenlijk betaald?’

Met wil het bedrijf bewijzen dat goed en goedkoop heel goed samengaan – een vraag die de textielsuper naar eigen zeggen vaak gesteld krijgt. En het roept daarbij op om nog meer vragen te stellen.

Met de antwoorden wil Zeeman namelijk laten zien dat die spotgoedkope rompertjes en slipjes ‘altijd gemaakt worden met respect voor mens, milieu en maatschappij’.

Maar klopt dat wel? Toont het bedrijf echt aan dat het duurzaam kleding produceert? Of is het een typisch voorbeeld van een marketingstunt verpakt in een groen jasje? #greenwashingalert

Ik legde een aantal voorbeelden uit Zeemans campagne op de snijtafel.

Wat mij opviel heb ik blauw omlijnd. Klik op de omlijnde woorden om mijn commentaar te lezen, gevolgd door een nieuwe, betere vraag die ik naar Zeeman stuurde. Om het bedrijf nog een kans te geven om

Vraag 1:

Vraag 2:

Vraag 3:

Het schuldgevoel kun je nog even niet afkopen

Voor de duidelijkheid: met deze kritiek zeg ik niet dat Zeemans inzet rondom milieu of arbeid totaal misplaatst is. Integendeel, ik geloof oprecht dat het bedrijf zijn best doet, en dat het goede stappen zet. Bijvoorbeeld: toen het erachter kwam dat arbeiders tijdens de lockdown niet het minimumloon betaald hadden gekregen, compenseerde Zeeman deze

Maar in tijden waarin meer en meer bedrijven zich schuldig maken aan en het voor mensen steeds lastiger te beoordelen is wat klopt draag je als Zeeman niet bij aan een eerlijk gesprek over duurzaamheid met een campagne als deze. Immers: hoe kun je stellen dat je goed bezig bent, terwijl je niet eens weet wat de voetafdruk van je producten of bedrijfsvoering

En als de vraag wordt of Zeeman niet heel hard bijdraagt aan overconsumptie (goede vraag trouwens), en je als bedrijf antwoordt dat ‘de milieu-impact nauw verbonden is met de hoeveelheid spullen die je produceert om de winkels te bevoorraden’. Dan ben ik benieuwd naar de rol van deze campagne hierin.

Want is dat niet precies wat deze actie nu doet: mensen verleiden om goedkope kleren te kopen zonder schuldgevoel?

Meer lezen?