We hebben een miljoen boeken verkocht! Daarom: zes inzichten over lezen anno nu
Sinds ons eerste boek uitkwam, hebben we een miljoen exemplaren verkocht. Dat vieren we met zes hoopgevende observaties uit onze verkoopcijfers, waaronder: boeken zijn nog altijd invloedrijk én worden gelezen.
De Correspondent heeft 25 boeken uitgegeven sinds 2014. En van die 25, ontdekten we onlangs, zijn in totaal nu een miljoen exemplaren verkocht.
De meeste mensen deugen van Rutger Bregman is met 575.000 verkochte boeken goed voor meer dan de helft van dat miljoen, maar al onze boeken hebben in de bestsellerlijst gestaan.
Ruim acht jaar later is de uitgeverij uitgegroeid van één werknemer tot een team van zes. Bewust geven we niet meer dan zes boeken per jaar uit. Zo kunnen we ieder boek alle aandacht (blijven) geven, zodat ze een grote en blijvende invloed hebben. In Nederland, maar ook daarbuiten.
Nu is het wel eens makkelijker geweest om boeken uit te geven. Door de gestegen energieprijzen stijgen de productiekosten, kosten die we liever niet door willen rekenen aan de lezer. En dan is er ook nog een leescrisis in het onderwijs: 25 procent van de Nederlandse jongeren loopt risico op laaggeletterdheid.
Dat we het uitgeefteam toch kunnen uitbreiden, hebben we te danken aan het vertrouwen van onze 1.500 boekenleden. Zij geven namelijk op voorhand aan dat ze al onze boeken willen ontvangen zodra ze uitkomen, waardoor we enige zekerheid hebben over de minimale opbrengsten van een boek.
We vieren onze miljoenmijlpaal graag met zes hoopgevende inzichten, die laten zien dat boeken nog altijd invloedrijk zijn én gelezen worden.
1. Papier blijft populair
In dit digitale tijdperk ziet de toekomst van het papieren boek er bedenkelijk uit. Maar opvallend is: al is De Correspondent een online platform en zijn onze leden gewend aan het lezen van een scherm, en al zijn onze e-books meer dan de helft goedkoper dan de papieren editie, toch kiest liefst 86 procent van onze lezers voor papier.
Dat is maar goed ook, want teksten die van papier worden gelezen, beklijven beter en leiden tot meer begrip. Dat las ik in het (papieren) boek De lezende mens van Ruud Hisgen en Adriaan van der Weel, een pleidooi voor ‘de belangrijkste uitvinding van de mens’: lezen. En dan vooral voor het lezen van papier.
Woorden op papier worden bovendien serieuzer genomen dan digitale teksten, bijvoorbeeld doordat papieren boeken veelal het resultaat zijn van een kritisch selectie- en redactieproces. * Ook het feit dat online teksten makkelijk kunnen worden aangepast, doet het vertrouwen van de lezer geen goed.*
Niet alleen de lezer denkt er zo over, we merken dat ook boekhandelaren, media en politici papieren boeken serieuzer nemen.
2. Niets opent zo veel deuren als een papieren boek
Boeken zijn voor De Correspondent een extra manier om maatschappelijke thema’s op de kaart te zetten, en zo het debat aan te wakkeren. Dat gaat makkelijker met een papieren exemplaar. Die kunnen in etalages van boekhandels staan, op een talkshowtafel liggen en door politici in ontvangst worden genomen.
Zo overhandigde Sander Schimmelpenninck Sander en de brug, met daarin vijf voorstellen voor een eerlijker Nederland aan minister Sigrid Kaag, zijn de eerste experimenten met klimaatburgerberaden zoals voorgesteld door Eva Rovers in Nu is het aan ons een feit en schoof Lynn Berger met haar pamflet Ik werk al (ik krijg er alleen niet voor betaald) in drie talkshows aan om te vertellen over de grootste onzichtbare strijd van dit moment: die tussen betaald en onbetaald werk. En heel soms wordt er zelfs een Hollywoodfilm van gemaakt.
3. Uitlenen en verkopen gaan hand in hand
Zodra onze boeken uitkomen, zijn ze meteen te leen in de (online) bieb. Dit is niet vanzelfsprekend in het boekenvak.
En als je onze e-books en audioboeken koopt, kun je ze uitlenen aan vrienden en familie. Er zit geen beveiliging op, zodat een digitaal exemplaar echt jouw eigendom is. Want waarom mag je een papieren boek wél uitlenen, maar een digitaal boek niet?
Dat verkopen en lenen elkaar niet hoeven te bijten, laten de lijstjes van 2020 zien: De meeste mensen deugen stond dat jaar in zowel de top 2 van meest uitgeleende als bestverkochte boeken.
Eén boek hebben we zelfs helemaal gratis gemaakt (en telt niet mee in die miljoen verkochte boeken): Het water komt van Rutger Bregman. Dankzij een samenwerking met de Nationale Postcode Loterij kon heel Nederland dit boekje gratis lezen.
In totaal gingen er 178.678 papieren boekjes op de bus. Nog eens 257.488 mensen ontvingen het pamflet als e-book, luisterboek of lazen het op ons platform.*
Zo hopen we onze boeken toegankelijk te maken en te houden voor iedereen.
4. De meeste boeken worden gekocht bij een boekhandel
We zijn een online platform, met (boeken)leden en een eigen webshop, maar de meeste van onze papieren boeken worden nog altijd ‘gewoon’ bij een boekhandel gekocht.
De verhoudingen schommelen per boek, maar negen op de tien exemplaren komen via de boekhandel bij de lezer. Tweederde daarvan wordt verkocht in de fysieke boekhandels, en eenderde via online winkels als Bol.com.
Dat is goed nieuws, omdat buurtboekhandels naast hun rol als smaakmaker ook een sociale rol vervullen in de buurt.
5. Boeken gaan de landsgrenzen over
In 2022* was een op de vijf boeken die in Nederland werden gekocht, niet Nederlandstalig. Er wordt steeds meer anderstalig gelezen, vooral de vraag naar Engelse boeken groeit en dringt de verkoop van Nederlandse boeken in alle genres terug.
De meest genoemde reden is simpelweg dat lang niet alle boeken (meteen) in het Nederlands te lezen zijn. Maar er is ook een stroom de andere kant op: veel van oorsprong Nederlandstalige boeken vinden hun weg naar het buitenland.
Van de 25 boeken die we tot nu toe hebben uitgegeven, verschenen er zeven boeken in het Engels – zowel in de VS als in Groot-Brittannië. In totaal werden onze boeken 102 keer vertaald.
6. Boeken kunnen veel duurzamer worden uitgegeven
Hoewel het ene na het andere boek over klimaatverandering van de persen rolt, worden bij het uitgeven van papieren boeken lang niet altijd de meest duurzame keuzes gemaakt.
Bij De Correspondent hebben we al wel een paar goede eerste stappen gezet. We kiezen voor de minst belastende materialen en bezorgen boeken waar mogelijk op de fiets.
De volgende stap is om met de gehele keten, van bosbeheerder tot boekverkoper, de kans te grijpen om een van de oudste producten ter wereld toekomstbestendig te maken. Er zijn meer groene pioniers, en het kwartje begint boekenvakbreed te vallen.
Wil je de volgende stap naar duurzame boeken mogelijk maken? Word dan boekenlid. Daarmee ontvang je al onze nieuwe boeken als eerste thuis. Met jouw vertrouwen in ons, maak je het mogelijk om onze uitgeefidealen na te streven.
Op naar het volgende miljoen!