Ze heeft er aanleg voor: de emotie die gedeeld moet worden. Ze noemt het ‘de antenne van de alledaagsheid.’ Vijfentwintig jaar lang verzamelde gynaecologe opmerkelijke uitspraken en voorvallen uit haar vakgebied. In eerste instantie vanwege het honderdvijfentwintigjarig bestaan van haar in tweede instantie voor een groter publiek. Het leidde tot het boek

Kerkhof laat daarmee de wereld van de gynaecologie zien, die toch met geheimzinnigheid en angst omgeven is. Volgens Kerkhof worden gynaecologen steeds vaker ter verantwoording geroepen. Als we niet oppassen dreigt een onwerkbaar klimaat te ontstaan. Wantrouwen groeit, artsen worden bang, gaan hun werk slechter doen en sommigen besluiten het bijltje erbij neer te gooien. Veel artsen kampen met een burn-out. Wat patiënten niet beseffen, zo is de stellige overtuiging van Mieke Kerkhof: ze gooien hun eigen glazen in.

Angst. Het is een belangrijk gespreksonderwerp. Terwijl er per jaar 170.000 kinderen worden geboren, lijken vrouwen steeds banger te worden voor de bevalling. Hoe dat komt? Volgens Kerkhof omdat we overgeïnformeerd zijn. We jagen elkaar angst aan. De helft van haar diensttijd besteedt zij aan het bestrijden van die angst.

Andere onderwerpen die ter sprake komen: de taal (wat niet in het boek kon worden opgenomen), de dood, haar eigen kinderloosheid en natuurlijk humor. De humor die de mensen een spiegel voorhoudt en weghoudt bij de psycholoog. Er is beslist een cabaretière aan Mieke Kerkhof verloren gegaan. Ik heb een paar vermakelijke fragmenten uit Even ontspannen, mevrouw door het gesprek heen gestrooid.

Podcast: Wat we moeten weten over het Nederlandse aandeel in de slavenhandel Het idee dat het de ‘evil white men’ waren die de Afrikanen aan de kust van Afrika kidnapten en tot slaaf maakten, is een valse voorstelling van zaken. Dat is de overtuiging van Marcel van Engelen, die in zijn boek Het kasteel van Elmina verslag doet van vier jaar onderzoek naar de geschiedenis van de slavernij. Luister hier de podcast terug Podcast: Mieren gaan beter om met catastrofes dan mensen De mier is het meest succesvolle dier op aarde. Kunstenaar Dries Verhoeven houdt de mens met zijn nieuwe theatrale installatie Homo Desperatus een spiegel voor: hij bouwde 44 rampen op schaal na, bevolkt door mieren. Wat kan de mens van de mier leren? Luister hier het interview terug