Vier korte films maken het jaar van Wes Anderson weer goed

Na het wat rommelige en saaie Asteroid City kwam cultregisseur Wes Anderson afgelopen week met liefst vier korte films op Netflix. Het kwartet is gebaseerd op korte verhalen van Roald Dahl, allemaal voorzien van een vleug magisch realisme die niet zou misstaan in een bundel van Haruki Murakami.

Het langste project, The Wonderful Story of Henry Sugar, gaat over een yogi die zichzelf leerde te zien zonder te kijken. Muziek in de oren van de rijke erfgenaam Henry Sugar (gespeeld door Benedict Cumberbatch), die zich deze truc ook eigen maakte door drie jaar en drie maanden naar het zwarte niets in een kaarsvlam te turen.

The Swan is een sombere doch lichtvoetige vertelling over mensen- en dierenleed, vertolkt door Rupert Friend. In The Rat Catcher laat veteraan Ralph Fiennes zijn talent zien als griezelige verdelger van knaagdieren. En in het opzwepende Poison trachten Ben Kingsley en Dev Patel een gevaarlijke gifslang onder de deken van Cumberbatch’ personage te bedwelmen met chloroform.

Het tempo in de korte films ligt hoog, het script is geestig en ouderwets ongemakkelijk, en de decors en cameravoering zijn van het niveau dat we al een kwarteeuw van Anderson kunnen verwachten.

Wes Anderson: ‘The Wonderful Story of Henry Sugar’ (Kijktijd: 40 minuten, abonnement vereist) Wes Anderson: ‘The Swan’ (Kijktijd: 17 minuten) Wes Anderson: ‘The Rat Catcher’ (Kijktijd: 17 minuten) Wes Anderson: ‘Poison’ (Kijktijd: 17 minuten)