Bimbo University: slimme nieuwsduiding in een dom jasje

Valentijn De Hingh
Correspondent Populaire cultuur

Voor een groeiend aantal jongeren zijn sociale media de voornaamste bron van nieuws. Hun kennis van de actualiteit dobbert daardoor op een immer uitdijende oceaan van dubieuze informatie. Gelukkig biedt TikTok-kanaal Bimbo University efficiënte en aansprekende nieuwsduiding voor een nieuwe generatie.

Over het algemeen reiken mijn interesses ver. Maar zodra het over De Economie gaat, verslapt mijn aandacht sneller dan een lekke tuinslang.

Nogal een defect vandaag de dag – de financiële markten tollen immers al weken richting het afvoerputje, vanwege de importheffingen die het overzeese opperhoofd Donald Trump oplegt aan de wereld

Ik doe echt mijn best, lees voor de verandering de economiepagina van de kwaliteitskrant, kijk af en toe weer eens Nieuwsuur, luister braaf The Ezra Klein Show, waar het momenteel onophoudelijk over Trumps tarrifs gaat. Maar het helpt geen zier: zodra het woord ‘handelstekort’ de chat binnenkomt, verlaat mijn bewustzijn het gesprek stilletjes via de achterdeur.

Aan de kelderende grafieken te zien is Trump, met zijn terracotta tronie, niet veel beter op de hoogte van de macro-economische basisprincipes.

Begrijpelijk, want wat is het ingewikkeld allemaal! Wie of wat bepaalt nou werkelijk de waarde van een aandeel (oké, ‘De Markt’, maar wie ís dat? En dan nog: huh)? Als een recessie begint doordat alle beleggers ineens hun aandelen in de verkoop gooien, waarom dóén al die domme beleggers dat dan? En wat heeft dit alles ook alweer met import en export te maken?

Als ik Trump advies mocht geven, dan raadde ik hem een rondje TikTok aan. Daar is heel wat laagdrempelig commentaar te vinden dat je helpt de wereld beter te begrijpen.

Neem essentiële nieuwsduiding in een even begrijpelijk als vermakelijk jasje, door een internet girly die de actualiteit net zo goed begrijpt als de online mores.

Hoe de TikTok-generatie nieuws consumeert

Bimbo University is het TikTok-kanaal van filmmaker en contentcreator Nikita Redkar. Beide expertises combineert ze nu door korte video’s te maken waarin ze belangrijke gebeurtenissen uit het nieuws, de geschiedenis, de economie en de popcultuur bespreekt en uitlegt.

Dat is broodnodig. Onderzoek toont aan dat met name jongeren hun nieuws steeds vaker van sociale media halen;

Nieuws vindt hen, niet andersom.

Prima natuurlijk, ware het niet dat de kwaliteit van de informatie die sociale media tevoorschijn tovert, sterk uiteenloopt.

Maar ja, welke vijftienjarige heeft nou zin in de saaie video’s van de Volkskrant, The Financial Times of – jakkiebah! – De Correspondent?

Bimbo University biedt wat dat betreft een gulden middenweg. Door haar gedegen achtergrondkennis van belangrijke wereldgebeurtenissen te verpakken in wat hyperaanstekelijke frivoliteit, houdt Redkar (getuige haar ruim 868.000 volgers) haar kijkers eindeloos geboeid. Alle harde bronnen waar zij zich in haar video’s op baseert, worden ondertussen netjes geciteerd – op z’n TikToks weliswaar, met door het beeld voorbijflitsende screenshots.

Wie een video van Redkar aanklikt, ziet meteen dat ze zichzelf allesbehalve serieus neemt. Het personage dat ze zich in haar video’s aanmeet, heeft nog het meeste weg van de populaire, leeghoofdige cheerleader uit een romcom uit de jaren negentig. Met haar felgekleurde oogschaduw, korte rokjes en fuchsia nepbontjas lijkt ze meer op een Y2K-tieneridool dan een ernstige nieuwslezer.

Maar juist de manier waarop ze het serieuze met het onserieuze verenigt, maakt haar video’s zo verslavend leuk.

De inhoud van de onderwerpen die ze in haar video’s behandelt, is ondertussen allesbehalve leeghoofdig. het zijn allemaal onderwerpen die Redkar uitlegt op het moment dat het ertoe doet. Maar dan wel terwijl ze zich opmaakt, of parmantig stuiterend over straat loopt, en met haar quasi-lijzige stem tegen de kijker praat.

Vaak grijpt ze daarbij naar voorbeelden die jonge kijkers zullen aanspreken. legt ze uit alsof ze is, is precies het plot van highschoolklassieker En hoe het komt dat we van terechtkwamen? Kijk naar de geschiedenis! dat opkwam na de roaring twenties, een periode van relatieve vrijheid en blijheid.

is misschien wel de video waarin ze uitlegt hoe de dalende waarde van Tesla’s aandelen ertoe kan leiden dat Elon Musk Twitter – sorry, X – kan kwijtraken.

Stel je Tesla eens voor als een Gucci-tas, oppert Redkar, terwijl ze foundation op haar gezicht smeert: met zo’n tas in je bezit heb je misschien geen geld op je bankrekening, maar wel een ding met een bepaalde waarde – zeg: 5.000 euro.

Als je vervolgens een horloge van 5.000 euro wilt kopen, kun je makkelijk geld lenen van een vriendin met je tas als onderpand; als je de lening niet terug kunt betalen, kun je haar namelijk gewoon die tas geven. Totdat je tas ineens uit de mode raakt en die nog maar 1.000 euro waard is. In dat geval moet je je vriendin meer dan alleen die tas geven – bijvoorbeeld dat mooie horloge dat je op de pof hebt gekocht.

Dit is precies de manier waarop Elon Musk Twitter overnam: door geld te lenen met Tesla-aandelen als onderpand. Nu die minder waard worden (vanwege Musks geflirt met de Hitlergroet en gezwaai met een kettingzaag), komen al zijn bezittingen – inclusief Twitter – in gevaar.

Tja, als je het zo uitlegt, snap ik het zelfs!

Redkars ongekende talent voor het ‘bimboficeren’ van complexe ontwikkelingen zorgt ervoor dat zelfs nitwits zoals ik kunnen leren hoe de wereld werkt. Wat dat betreft lukt haar in video’s van negentig seconden waar wij bij De Correspondent soms duizenden woorden voor nodig hebben.

Als ze nou eens zou opschieten met haar video over de gevolgen van Trumps importheffingen, dan zou ik (en hijzelf) het eindelijk ook begrijpen.