‘Tot een week geleden kwam geen enkele van de dit jaar in de bioscoop uitgebrachte artistieke titels boven de 3.000 bezoekers uit.’

1 oktober 2014

‘Reclame die zo in een videoclip is verwerkt dat je denkt dat het erbij hoort. Bijvoorbeeld een billboard van Grand Marnier op de muur van een gebouw. Dat is de bedoeling van een deal tussen platenlabel Universal en advertentiebedrijf Mirriad.’

- 1 oktober 2014

PERSBERICHT

Op de laatste dag van het UPC® Filmfestival in Douwe Egberts®-Utrecht kondigt UPC® in samenwerking met de STER® en de Nederlandse Staat/Gasunie® een uniek plan aan om de teruglopende inkomsten in de Nederlandse filmindustrie tegen te gaan.

De Nederlandse Staat/Gasunie® vindt het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in Nederlandse film. Daarom faciliteert zij een samenwerking tussen de STER® en de filmwereld, waarbij op digitale wijze onopvallende reclameboodschappen in films worden geplakt.

‘Het is een innovatieve technologie die speciaal ontwikkeld is voor het filmfestival. Daarbij gaat het niet alleen om nieuwe films, maar ook om bestaande films,’ aldus UPC® Filmfestivalwoordvoerder Harm Hogeling.

Geloof het of niet: dat Heineken-uithangbord hing daar in de oorspronkelijke film niet.

‘Ja, natuurlijk is het lastig om je integriteit te bewaren als het om dit soort dingen gaat. Maar sponsoring is een heel valide manier om een extra zakcentje voor je film te verdienen,’ aldus Zeeman® Johan Nijenhuis.

De interactieve reclames spelen slim in op de actualiteit.

‘We hadden natuurlijk ook zelf kunnen investeren in film, maar we vinden het juist heel belangrijk om cultureel ondernemerschap te stimuleren. Dan kost het ons zelf namelijk geen geld,’ aldus minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker.

‘Geld is heel belangrijk,’ weet ook filmproducent Paul Ruven. ‘Ik ben daar heel sentimenteel over, maar uiteindelijk is dat toch de charme van filmmaken. Dat je er uiteindelijk gewoon rijk van kunt worden.’

Er wordt met de nieuwe technologie perfect op doelgroepen ingespeeld.

UPC® en De Nederlandse Staat/Gasunie® zijn nog in gesprek over andere innovatieve manieren van financiering.

‘Zo zitten we bijvoorbeeld te denken aan een jaarlijks Sinterklaasfilmquotum. Dat zijn zo’n beetje de enige Nederlandse films die geld opleveren,’ aldus Hogeling.

Waar het geld naartoe gaat? ‘In ieder geval niet naar schrijvers en regisseurs,’ aldus een

De reclame in films kan ook zeker gebruikt worden om reclames te maken voor films.