Journalist, gespecialiseerd in mobiliteit en duurzaamheid
De autonome auto AnnieWAY, die meedeed aan een racewedstrijd tussen robotauto's in 2007. AnnieWAY haalde de finish niet. Foto: Hollandse Hoogte
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) kondigde aan haast te willen maken met de zelfsturende auto. En Googles robotauto’s worden per testrit beter. Maar wanneer rijden wij er eigenlijk in? En wie is verantwoordelijk bij een botsing? Tien leestips die alle kanten van de discussie belichten.
Voordat heel Nederland kan gaan rondrijden in zelfrijdende robotauto’s moet er nog veel gebeuren. De techniek loopt op dit moment voor op de wetgeving. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD), heeft aangegeven haast te willen maken met de noodzakelijke aanpassingen.
Wat moet er nog gebeuren, aan auto en maatschappij, voordat we in de zelfrijdende auto de weg op kunnen? En welke veranderingen staan ons te wachten? Hieronder een overzicht, aan de hand van tien lezenswaardige artikelen.
Waarschuwing vooraf, om spraakverwarring t e voorkomen: met robotauto bedoel ik een autonome auto waarin, zo is de uiteindelijke bedoeling, helemaal geen chauffeur meer nodig is. In deze auto zou je een boek moeten kunnen lezen achter het stuur, of wat daarvoor in de plaats komt. Google is bezig met de ontwikkeling van zo’n auto.
Tegelijkertijd produceren steeds meer fabrikanten auto’s met geavanceerde vormen van automatische piloot. Deze hebben correctie- en hulpsystemen (denk aan: automatisch afstand houden tot andere auto’s, remmen, invoegen, inparkeren).
Het verschil tussen de robotauto en een auto met autopiloot is fundamenteel. Bij een auto met autopiloot blijft een menselijke chauffeur verantwoordelijk. Bij een robotauto wordt de producent van de auto dat, of misschien zelfs de robotauto zelf. Dat zou zo’n grote verandering zijn, dat mensen hun idee en definitie van ‘auto’ volledig zouden moeten herzien.
Lees ook:
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost
tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken
diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in
hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er
gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote
behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht
op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen
wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!
De bermudadriehoek van talent
Simon van Teutem
Simon van Teutem laat zien hoe idealisten tot hun eigen verbazing in de zakelijke advocatuur, consultancy en het bankwezen verdwijnen – en hoe het anders kan.