De Nederlandse plastisch chirurgen hadden het druk de afgelopen weken. Waar zich normaliter ‘enkele patiënten’ per dag melden, hebben zich de afgelopen week zeker vierduizend mensen ingeschreven.

De nieuwe patiënten voelen zich volgens plastisch chirurg Hans Lillik ‘niet thuis in hun eigen lijf. Ze zijn geboren als man of vrouw, maar voelen zich vanbinnen beurtbalkje, dakpan of paal.’

Waar komt dit inzicht opeens vandaan? Misschien komt het door een controversiële reeks filmpjes van internetplatform De Correspondent, waarin het bestaan van een beurtbalkje, dakpan of paal wordt

‘Was ik maar een beurtbalkje’

Een beurtbalkje, zegt de omstreden reclame, ‘hoeft geen keuzes te maken’ en staat niet elke dag voor honderden beslissingen.

Vimeo
Het Beurtbalkje

Beurtbalkje in spe Anna van Doen: ‘Ik zag de reclame en ik dacht opeens: dat is wie ik ben. Ik voel me helemaal niet thuis bij het maken van keuzes. Ik heb er vandaag drie uur over gedaan om te beslissen welke film ik zou gaan kijken op Netflix. Denk je dat ik dat leuk vind? Ik wil helemaal geen mens zijn. Ik wil gewoon mijn hele leven op een lopende band liggen en naar sinterklaasliedjes luisteren.’

Dat gevoel leeft ook bij Julien Roef, die bij de chirurg zit om een dakpan te worden. ‘Natuurlijk ben ik niet nieuwsgierig. Nu weet ik eindelijk dat het komt doordat ik eigenlijk een dakpan ben. Dat lucht op.’

Vimeo
De Dakpan

Lillik: ‘Ik snap heel goed dat het aanlokkelijk klinkt, maar je moet bij dit soort beslissingen niet over één nacht ijs gaan. Ik vind het dan ook onverantwoord van De Correspondent om het bestaan van een dakpan of beurtbalkje zo te idealiseren.’

Hoofdredacteur Rob Wijnberg is een andere mening toegedaan. ‘Voor de laatste keer, de bedoeling is juist dat je denkt: gelukkig ben ik geen dakpan. We zeggen zelfs letterlijk ‘wees geen dakpan.’ Het gaat erom dat het goed is dat we nieuwsgierig zijn en honderden keuzes kunnen maken en om ons heen kijken. We mogen blij zijn dat we mens zijn!’

Maar dat gelooft natuurlijk niemand.