Voel je weleens je mobieltje zoemen in je broekzak, zonder dat het daarin zit?

Voor muzikant-kunstenaar Tim Fite, die zondag en maandag in Groningen en Utrecht optreedt, vormde die ervaring de inspiratie voor een kunstproject, waarmee hij meteen een antwoord formuleerde op de vraag hoe muzikanten geld kunnen verdienen in het tijdperk van file sharing en Spotify.

Fite, geboren als Timothy Sullivan, combineert productiviteit, muzikale afwisseling, gevoel voor humor en actualiteit op een manier die maar weinig muzikanten vermogen. Afgelopen veertien jaar produceerde hij veertien volwaardige platen. Drie daarvan bracht hij via een platenlabel uit, één via streaming-site Grooveshark. En acht kun je

Ze gaan van naar maatschappijkritische hiphop, waarbij wapens en consumentisme terugkerende thema’s zijn.

Naast muziek, creëerde Fite tal van en Bijvoorbeeld een in New York, over de manier waarop technologie het leven van de moderne mens infiltreert.

Zelf kreeg Fite pas een paar jaar geleden een smartphone, en zoals iedereen: ‘Het feit dat die me toegang gaf tot het complete internet, betekende ook dat ik er elk uur mee bezig was - op alle manieren. Ik was zoals iedereen. Ik sms’te. Ik mailde. Ik speelde Angry Birds, motherfucker.’ De ‘phantom buzz’ in zijn broekzak - het gevoel dus dat de telefoon trilt, terwijl dat niet zo is - bracht hem ertoe zelfonderzoek te doen. Fite tikte onder andere zijn online chats uit op een typmachine.

De tentoonstelling die uit deze introspectie voortkwam, ‘iBeenHACKED,’ diende meteen als reclameproject voor met nummers als ‘Check Yo Cell’ (dat veel grappiger en minder cynisch overkomt dan dit stukje uitgeschreven songtekst doet vermoeden):

Standing in the shower butt-naked, I wanna check it, fucking this girl from the back I can’t relax I gotta check it [...], grandma’s funeral, I guess it’s doable, check it at the movies, check it in my cubicle.

YouTube
Tim Fite en Bonaparte (Tobias Jundt) over de selfie

Een is Fite zeker niet. Om ‘iBeenHACKED’ te kunnen maken zonder tussenkomst van een platenmaatschappij, begon hij een project en haalde 18.000 dollar op. Voor de gulle schenkers maakte hij Phoneys: kleurige telefoontjes van gesmolten glas, ‘die eruitzien als iPhones, ruiken als iPhones en smaken als iPhones,’ maar die je niet afleiden als je eigenlijk iets anders wilt doen.

Muziek maken bijvoorbeeld. Tim Fite treedt komende week op in Nederland samen met de (ook aanbevelenswaardige) band My Brightest Diamond, op 8 februari in Vera in Groningen en 9 februari in Tivoli de Helling in Utrecht. Gaat dat vooral zien, zou ik zeggen. En laat je niet afleiden door je telefoon.

YouTube
iBeenHACKED is tevens een tutorial voor muzikanten in digitale financiële nood.
Bekijk ook deze oproep van gastcorrespondent Mayke Blok Bestaat er zoiets als smartphoneverslaving? En zo ja: is dat erg? Nu het apparaat steeds meer terrein wint is het tijd om die vraag eens onder de loep te nemen. Gastcorrespondent Mayke Blok wil zich daar in verdiepen. En daar kan ze jouw hulp bij gebruiken. Hoe vaak per dag kijk jij op je telefoon? Een eerdere aanbeveling over kunst waarin technologie en wapens centraal staan In de bossen bij Berlijn is de Duitse legereenheid Camoufleren en Vermommen gevestigd. Hier worden nepgranaten gemaakt en stenen met afluisterapparatuur erin. Kunstenaar Anika Schwarzlose mocht er fotograferen. Haar tentoonstelling in Foam roept de vraag op: schuilt er esthetiek in wapens? Wapens als schaalmodel van een samenleving