‘... En dat was het prachtige ‘Graceland,’ van Paul Simon. Zo direct gaan we op Radio 1 praten over de Huishoudbeurs, die ook dit jaar weer plaatsvindt in de Amsterdam RAI. Onze verslaggever Peter Heerkens is daar en zal ons er alles over vertellen.’

‘Maar eerst: het lijkt erop dat de doden weer tot leven komen. Op begraafplaatsen in heel Nederland zien we de graven omhoogkomen en de doden weer opstaan uit dat graf. Ze struinen in groepjes door het land op zoek naar mensenvlees. Rob Pots, jij staat bij zo’n begraafplaats?’

‘Ja, Ghislaine, ik sta inderdaad bij zo’n begraafplaats.’

‘Kun je vertellen wat je precies ziet?’

‘Nou, Ghislaine, zoals jij al zei komen de doden weer tot leven. Je ziet hier dus de grond omhoogkomen, zoals jij ook al zei, tot er een arm of een been of een hoofd door het zand heen steekt. Langzaam trekt zo’n zombie, zoals ze genoemd worden, zich dan op, het graf uit. Het gebeurt nu waar ik bij sta.’

‘Dankjewel, Rob. Wij komen straks nog bij je terug. We krijgen veel vragen binnen over of het wel veilig is om het huis uit te gaan, dat gaan we uitzoeken. We houden u op de hoogte.’

‘Maar eerst: uw mening. De stelling van vandaag is: ‘De recente opstand van de doden is een zorgelijke zaak.’ Goedemorgen?’

‘Maar eerst: uw mening. De stelling van vandaag is: ‘De recente opstand van de doden is een zorgelijke zaak.’ Goedemorgen?’

‘Goedemorgen, met Bontje. Ik vind de opstanding van de doden een heel zorgelijke zaak. Je hoort al vaak over overbevolking en daarom zouden we ook de grenzen dicht moeten doen en nu met al die zombies erbij wordt het alleen maar voller en wie gaat dat betalen?’

‘Wie gaat dat betalen. Dat is een goede vraag. Dank u wel. Goedemorgen?’

‘Hallo, ik vind dat we het over de echte kwesties moeten hebben en niet dit soort holle retoriek en symboolpolitiek. De NS krijgt jaarlijks miljarden euro subsidie –’

‘U bent het niet eens met de stelling?’

‘En iedere week komt mijn trein weleens te laat en –’

‘Dank u wel. 60 procent van de luisteraars vindt het een zorgelijke zaak dat de doden tot leven komen. Blijf vooral bellen, wij zijn heel benieuwd naar uw mening.’

‘Ik krijg ondertussen steeds meer vragen van mensen die willen weten wat er nu precies aan de hand is en of het veilig is om naar buiten te gaan. Daar gaan we zeker aandacht aan besteden. Onze verslaggever Thijs Koek heeft de sociale media in de gaten gehouden. Thijs, leuke dingen?’

‘Nou, er gaat een heel grappige tweet rond van scenarioschrijver Willem Bosch, die vraagt wat er zou gebeuren als deze zombies precies op de eerste maandag van de maand om twaalf uur tot leven zouden komen. En er is een fragment uit de film...’

‘Goed, dankjewel, Thijs. We krijgen nu echt heel veel verzoeken over uitleg van wat er precies aan de hand is en hoeveel slachtoffers er al zijn. Daar gaan we het over hebben. Maar eerst. Bij mij aangeschoven is Suzanne Loker, gespecialiseerd in groepsprocessen en de rol van religie daarin. Goedemorgen.’

‘Goedemorgen.’

‘De beelden die we nu zien, van grote groepen bloeddorstige wezens die blindelings achter elkaar aanlopen, doen een beetje denken aan de beelden van IS-strijders. Is deze recente opstand ideologisch gemotiveerd?’

‘Daar kan ik niet zoveel over zeggen –’

‘Maar als u er wel iets over zou moeten zeggen?’

‘Nou, ik weet niets van zombies en we zouden het eigenlijk gaan hebben over –’

‘De vraag is heel simpel, mevrouw Loker. Is de bloeddorst van deze zombies willekeurig, gewoon een uitwas van hun gewelddadige aard of zit er een motivatie achter? Zijn dit jihadzombies?’

‘Dat weet ik niet.’

‘Als u zou moeten antwoorden?’

‘Dan zou ik zeggen: ja. Omdat –’

‘U hoort het, jihadzombies. In heel Nederland. Dank u, mevrouw Loker.’

‘Wat is er precies aan de hand en bent u veilig? Die vragen beantwoorden we in het volgende uur. En we praten met historicus Maarten van Rossem over zombies. Zo direct: onze verslaggever Peter Heerkens is op de Huishoudbeurs en mocht daar zelf over de catwalk lopen! Maar eerst: ‘Uptown Funk,’ van Mark Ronson en Bruno Mars.’