Gewone mensen in uitzonderlijke situaties: dat is waar Toendra, een nieuwe serie radiodocumentaires, over gaat. Neem de tweede aflevering over Bel, die afgelopen zondag op NPO Radio1 wordt uitgezonden. Toen zij werd geboren, was ze zo zwaar gehandicapt, dat de artsen verwachtten dat ze niet langer dan zes maanden zou leven. Inmiddels is ze twee jaar oud. De moeder van Bel is hartstochtelijk van haar gaan houden. Daar, in dat spanningsveld tussen de verwachting van de dood en de liefde voor het leven, moet zij zien stand te houden.
Luister hier hoe dat klinkt:
Zulke verhalen hebben een universele betekenis, zegt Jair Stein. Hij is een van de makers en – samen met Katinka Baehr – eindredacteur van de serie. In 2013 won hij met zijn team de Zilveren Reismicrofoon (de hoogste onderscheiding in Nederland voor radiomakers) voor de fraaie radioverhalen van Plots. Inmiddels is Stein eindredacteur geworden bij de lange radiodocumentaires van de NTR, Radio Doc, en heeft hij geld gekregen (van het Mediafonds dat binnenkort zal verdwijnen) om met Baehr en researcher Esma Linnemann Toendra te maken.
Wat mij raakt, is de grote journalistieke en emotionele zeggingskracht van deze tien minuten durende documentaires. Het zijn kleine verhalen, maar ze raken aan complexe problematiek, zoals het syndroom van Asperger, of euthanasie bij baby’s.
Het grote voorbeeld voor de makers zijn de podcasts uit Amerika. Van This American Life wordt elke aflevering miljoenen keer gedownload. Serial, van Sarah Koenig is een hit. De maakster heeft inmiddels sterrenstatus verworven.
Ik sprak met Stein over de kracht van het medium, verhalende journalistiek, documentaires van 1 minuut en zijn tomeloze perfectionisme: hoe breng je zeven uur materiaal terug tot tien, nou vooruit, twaalf minuten?
Luister je liever via de Apple Podcasts-app? Abonneer je dan via iTunes op de interviews van Lex Bohlmeijer. Dan verschijnen ze elke keer automatisch in je Podcastsapp. Podcast: Zo vertel je zonder woorden over liefde en bedrog Onlangs is de nieuwe speelfilm van Sacha Polak (1982) in première gegaan: Zurich. Over een vrouw die door haar man bedrogen wordt, maar daar pas na zijn dood achterkomt. Het slaat haar met stomheid. Over die woordeloze pijn heeft Polak een geladen film gemaakt.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!