Vanaf 2016 bestaat het UvA-curriculum uit petjes
Bij de Universiteit van Amsterdam proberen we dogma’s zo veel mogelijk te doorbreken. Niets is heilig: alles kan worden omgegooid. ‘Baanbrekend’ is een van onze kernwaarden. Taalkundig klopt dat niet, maar dat bewijst maar weer hoe baanbrekend we zijn.
Met veel trots kondigt het College van Bestuur van de Universiteit daarom een grootse reorganisatie aan. Wij geloven dat we met deze reorganisatie inspelen op de toekomst en er een efficiëntere en financieel gezondere universiteit mee achterlaten.
Per 2016 schaffen wij het oubollige concept ‘opleidingen’ af en gaan we ons volledig richten op onze kerntaak: geld verdienen.
Bestuurslid Louise Gunning: ‘Het was een soort brainwave die we op een gegeven moment hadden. Als je goed kijkt naar de manier waarop de meeste scholen zijn ingericht, dan zie je dat ze helemaal niet ingericht zijn om winst te maken. Dure opleidingen, waar maar een paar mensen aan studeren. Docenten met vaste contracten. Allemaal faciliteiten waar de studenten niet eens extra voor hoeven te betalen. Heel raar. Dat moet beter kunnen.’
Het gaat om de beleving
Vanaf 2016 gaan we dat dus vastberaden anders doen. Nog een van onze kernwaarden: vastberaden. De UvA wordt per 1 januari 2016 een interactief online platform voor uitwisseling van ideeën en financiën (webshop), met vier grote vestigingen in Amsterdam.
Een webshop heeft natuurlijk helemaal geen vestigingen nodig, dus daar maken we appartementen van en die verhuren we tegen exorbitante bedragen.
Wij willen ‘onderwijs’ op een nieuwe manier definiëren. Gaat onderwijs écht over docenten, lesboeken en kopieerautomaten? Volgens ons gaat het om de beleving. En waarom zou je die beleving niet op internet kunnen verkopen (incl. verzendkosten)?
Vanaf 2016 bestaat ons curriculum uit petjes. Voorzien van ons logo. Te bestellen op internet. Of wat dacht je van een kekke ‘retrobag.’ Handig voor onderweg! Daarnaast verkopen we fietslampjes. Zonder ons logo. Maar we hebben ze wel.
Die webshop zal worden geleid door een vijftal getalenteerde managementlagen.
Natuurlijk begrijpen we dat het jammer is voor studenten die nu kunstgeschiedenis of informatiekunde studeren. Daar is per 1 januari geen plek meer voor op de UvA. Maar de UvA heeft een morele verplichting om aan zijn kernverantwoordelijkheid te voldoen (geld).
Wij hopen op 1 januari 2016 met jou te proosten op de toekomst, onder het genot van een Doordenkertje, het exclusieve UvA-biertje (3,45 per flesje).