De nieuwste technologie in elektrische autoland: geluid
Nu we eindelijk een auto hebben die geen geluid meer maakt, blijken we de herrie toch nodig te hebben. Doordat je de elektrische auto bij lage snelheden niet aan hoort komen, gebeuren er relatief veel meer ongelukken met fietsers en voetgangers. Daarom wordt er getest met het toevoegen van kunstmatig geluid. Hoe moet dat klinken?
Het is spijtig voor de mensheid: hebben we eindelijk de technologie om weer in stilte over straat te gaan, blijken we niet meer zonder motorische herrie kunnen.
Fietsers en voetgangers navigeren op hun oren: als je niks aan hoort komen, kun je oversteken of linksaf slaan. Er vinden dan ook meer botsingen plaats tussen hybride auto’s en voetgangers en fietsers, dan met conventionele auto’s. In elk geval in Amerika.
De Highway Transportation Safety Administration (NHTSA) leverde in 2009 de eerste harde cijfers. Van de 8.387 hybride auto’s waren er 77 betrokken bij een ongeluk bij lage snelheid. Dat was één derde meer dan auto’s met een verbrandingsmotor. In een update van dezelfde organisatie uit 2011, lag het aantal ongelukken van voetgangers met hybride auto’s opnieuw één derde hoger in vergelijking met gewone auto’s. Botsingen met fietsers kwamen zelfs meer dan twee keer zo vaak voor.
Volgens de NHTSA is dit te wijten aan de afwezigheid van motorgeluid bij snelheden onder de 35 mijl (56 kilometer) per uur. Daarboven is ook een elektrische auto goed hoorbaar, dankzij de wrijving van de wind en van de banden op de weg, of in het geval van hybride auto’s ook doordat de benzinemotor aanslaat.
De slachtoffers? Op het forum van elektrische auto-producent Tesla Motors vertelde een bezoekster hoe ze vorig jaar een beurse knie opliep toen ze voor een Starbucks werd aangereden door een uitparkerende elektrische auto. ‘Ik had geen idee of de motor van de Tesla liep,’ schrijft ze.
De Amerikaanse wetgevers trokken hun conclusies. Vanaf 2018 wordt het voor fabrikanten van hybride en elektrisch auto’s in de VS verplicht om kunstmatig geluid te maken bij lage snelheden.
Geluid per 2019
In Nederland maakt de politie bij het registreren van ongelukken nog geen onderscheid tussen elektrische en conventionele auto’s, vertelt Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Het is ook een kwestie van gewenning, zegt de communicatiemedewerker: ‘In Arnhem moet je ook wennen aan de trolleybussen die je nauwelijks hoort.’
Een kleine troost: ongelukken met auto’s die minder dan dertig rijden leveren meestal niet al te ernstig letsel op
Een kleine troost: ongelukken met auto’s die minder dan dertig rijden leveren meestal niet al te ernstig letsel op.
Maar voor het Europees Parlement zijn er zwaarwegender argumenten dan de gedachte dat we eraan zullen wennen: elk ongeluk dat je kunt voorkomen, moet je voorkomen.
Mede dankzij lobby van de Britse blindengeleidenhondenvereniging, wordt ook in Europa geluid verplicht voor hybride en elektrische auto’s op lage snelheden.
De wet geldt vanaf 2019 voor nieuwe voertuigen, en vanaf 2021 voor bestaande auto’s. Een beetje ver weg, als je bedenkt dat voetgangers en fietsers juist nu nog niet gewend zijn aan stille auto’s. Die bovendien de komende jaren naar verwachting steeds vaker automatisch zullen remmen als de camera’s en sensors een obstakel ontwaren. Wellicht is de wet alweer achterhaald op het moment dat die in werking treedt.
Hoe klinkt dat?
De hamvraag voor nu: hoe moet de geluidsimitatie klinken?
Een groep blinden aan wie deze vraag gesteld werd, stelde voor om stenen in de wieldoppen te doen. Die beginnen te ratelen als de auto optrekt en houden daarmee op als de auto op stabiele snelheid is.
Fabrikanten van hybride auto’s richten zich liever op de ontwikkeling van digitaal geluid. Klik op de links hiernaast voor een impressie van hoe de Nissan Leaf , de Toyota Prius , Audi en Renault (willen) klinken.
Bij Top Gear stelden ze een eigen top tien samen, van het geluid van het geluid van tegen elkaar aan kletsende Star Wars-lichtzwaarden tot een racecar op het wedstrijdparcours van Le Mans.
Die laatste suggestie zal niet de goedkeuring kunnen wegdragen van mensen als emeritus hoogleraar Joost Smiers, die vorig jaar in nrc.next de gevolgen van mede door auto’s veroorzaakte chronische geluidsoverlast afwoog tegen de te verwachte ongelukken met stille auto’s - ‘enkele tientallen, zeg honderd in Europa.’ Geluidsoverlast zou onder meer hartritmestoornissen en depressie kunnen veroorzaken.
O
Op een Deense site kun je dertien alternatieve geluidsontwerpen beluisteren, met namen als Mystery en Electro-Ping en stemmen op je favoriet.
Op het Tesla-forum vinden ze het idee dat je met een schone, stille elektrische auto moet klinken als zo’n sucker met een vieze verbrandingsmotor, ronduit treurig. Suggestie van een forumbezoeker: zorg voor een knopje op het stuur dat je in kan drukken als je vermoedt dat een verkeersdeelnemer zich niet bewust is van jouw aanwezigheid. ‘En laat het geluid dan exact, ik herhaal, exact zo klinken als een fietsbel. Ik meen het.’