Was Volkswagen de enige? Dit onderzoek doet vermoeden van niet
Voor wie het nieuws niet heeft gevolgd: deze week bleek dat Volkswagen zijn dieselauto’s uitrustte met speciale software, waardoor de uitstootcontrole alleen aanging wanneer er een test werd gedaan. Anders gezegd: Volkswagens ‘schone dieselauto’s’ stootten in werkelijkheid veel meer stikstofoxide uit dan gemeten. Volkswagen heeft inmiddels al 7,3 miljard euro opzijgezet om komende boetes en schikkingen te betalen.
Een rapport van de International Council on Clean Transportation (ICCT), dat begin deze maand uitkwam, laat zien dat Volkswagen waarschijnlijk niet de enige was. De onderzoekers schrijven dat er een ‘serieus compliance-probleem’ bestaat bij Europese emissietests.
Vanaf 2017 gaat de Europese Unie een nieuwe emissietest voor dieselauto’s invoeren: de zogenoemde Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle (WLTC). Die test zou de ‘echte’ wegsituatie beter nabootsen dan de huidige tests.
In het rapport van de ICCT keken de onderzoekers naar verschillen in stikstofoxide-emissies tussen de huidige New European Driving Cycle (NEDC)-test en de komende WLTC-test. Die WLTC-test zou trucs zoals die van Volkswagen kunnen omzeilen (de huidige generatie dieselauto’s is natuurlijk nog niet geprogrammeerd voor de nieuwe test).
Wat blijkt: gemiddeld waren emissies bij alle voortuigen ongeveer tweeënhalf keer hoger in de nieuwe WLTC-test dan in de NEDC-test. Bij enkele fabrikanten waren de resultaten nog extremer (Volvo, Renault en Hyundai). Volvo’s dieselauto stootte bijvoorbeeld ongeveer vijftien keer zoveel stikstofoxide uit op de WLTC-test. Dat er verschillen zijn tussen de twee tests is misschien niet zo verwonderlijk. Maar zulke enorme verschillen zijn, volgens de onderzoekers, onverklaarbaar.
Eén onderzoek kan geen sluitend bewijs zijn. Maar dit rapport suggereert in ieder geval sterk dat Volkswagen niet de enige of zelfs de ergste was.
Lees hier meer over Volkswagen’s emissiefraude Lees hier het rapport van de ICCT