Jaarlijks opent begin juli in Zuid-Frankrijk het fotofestival Rencontres d’Arles. Tijdens de openingsweek werden allerlei lezingen, rondleidingen, discussies, portfolioreviews en een grote fotoboekenmarkt georganiseerd. De tentoonstellingen zijn nog tot en met 20 september te zien.
Zelf was ik er vorige week en heb ik bijna alles kunnen bezoeken. Hierbij zet ik mijn vijf favorieten op een rij voor wie toevallig in Zuid-Frankrijk is deze zomer en zich een dag (of twee) wil onderdompelen in fotografie, tegen het decor van het fotogenieke Arles.
1. Kerken zoals ze bedoeld zijn
Laat ik beginnen met het beste nieuwe werk dat ik dit jaar op het festival heb gezien: Facades van Markus Brunetti. De façades (gevels) van kerken gefotografeerd door Markus Brunetti. Ook al ken je de kerken, zoals op deze foto’s heb je ze nog nooit gezien. Elk beeld is samengesteld uit enkele duizenden foto’s, waardoor Brunetti tot in detail de imponerende architectuur heeft kunnen vastleggen. Het perspectief heeft hij gecorrigeerd en storende elementen, zoals regenpijpen, verkeersborden en toeristen, heeft hij weggehaald. Wat overblijft zijn gevels in hun meest pure vorm, zoals ze architectonisch zijn bedoeld.
Er is ook een mooi fotoboek van het project verschenen, maar de beelden op groot formaat zijn pas echt overweldigend. Al die kerken bij elkaar tonen hoe de christelijke cultuur door de eeuwen heen, met behulp van allerlei symbolen, vorm heeft gekregen. En het doet waar fotografie zo goed in is: je laten kijken naar de wereld zoals je deze nog nooit hebt gezien.
2. De belangrijkste ontwikkelingen in de hedendaagse fotografie
Op dezelfde locatie zijn nog meer exposities de moeite waard om te bekijken, zoals de Discovery Award. Vijf internationale curatoren nomineerden elk twee projecten van fotografen die zij ontdekten in het afgelopen jaar. Het soort werk van de genomineerden loopt altijd erg uiteen, waardoor het de breedte laat zien van ontwikkelingen in de hedendaagse fotografie.
Dat geldt ook voor de tentoonstelling Book Awards 2015, bestaande uit zes lange tafels waarop je zelf alle 93 fotoboeken kan doorkijken die op de shortlist van dit jaar stonden. Al deze boeken bij elkaar geven een goede indruk van wat er zoal gaande is in de wereld van het immer populaire fotoboek.
3. De overzichtstentoonstelling van Stephen Shore
Dan de tentoonstelling met het werk van Stephen Shore. Het is een omvangrijke overzichtstentoonstelling die op chronologische wijze door zijn vroege, bekende en recente projecten gaat en inzicht biedt in het bijzondere vermogen van deze Amerikaanse fotograaf om steeds het medium fotografie te bevragen en te kantelen. Zijn foto’s zijn dan weer snapshots, als een persoonlijk dagboek met een goed gevoel voor compositie en kleur, dan weer monumentale landschappen, dan weer zwart-witfoto’s van bomen en keien. Alles even schitterend en conceptueel erg sterk.
4. Zo zien belastingparadijzen eruit
The Heavens. Annual Report van Paolo Woods en Gabriele Galimberti toont hoe belastingparadijzen er werkelijk uitzien. Twee jaar lang reisden ze samen de hele wereld over om deze plekken te bezoeken. Plekken waar inmiddels de helft van alle wereldwijde transacties langsgaan. Van de Britse Maagdeneilanden tot Singapore, van Panama tot Nederland. Buitenmuren vol brievenbussen, mannen in pak in futuristische gebouwen, verborgen armoede en uitzichtloosheid aan de onderkant van de samenleving.
In journalistieke zin een erg goed onderzoek en visueel interessant, omdat het juist een onderwerp belicht dat vaak in het nieuws komt, maar waar we niet echt een beeld bij hebben.
5. Waar fotografie en muziek perfect samenkomen
Matthieu Chedid schreef een muziekstuk bij het werk van Martin Parr. Ziedaar de tentoonstelling MMM - Matthieu Chedid Meets Martin Parr.In verschillende vleugels van een oude kerk kun je luisteren naar delen uit het stuk, terwijl je kijkt naar projecten van Parr. Allemaal geweldige projecten, zowel vroeg als oud werk. Zelfs als je het werk van Parr al goed kent, kijk je er toch anders naar wanneer je luistert naar een erg goed muziekstuk, een stuk dat dan weer hard is met elektrische gitaren en dan weer zacht, kabbelend, met pianomuziek. In het midden van de kerk krijg je een idee van hoe de verschillende delen samen moeten klinken, terwijl je kijkt naar een gigantische foto op de plaats van het altaar. Fotografie en muziek kunnen samen flauw en sentimenteel zijn, maar hier werken de twee kunstvormen verbazingwekkend mooi samen.
Nog meer tijd? Bezoek dan ook:
Eerdere aanbevelingen:
Waarom kijken naar een tachtig jaar oude foto als er elke minuut miljoenen bijkomen? In de tentoonstelling Life is Strange zijn 235 oude foto’s te zien, gemaakt in een tijd dat mensen nog nooit de wereld buiten hun eigen dorp of stad hadden gezien. Die foto’s waren toentertijd hun venster op de onbekende buitenwereld. Maar waarom zouden wij nu nog naar die foto’s kijken? En welke rol zouden ze kunnen vervullen in hedendaagse journalistiek? Een alternatieve geschiedenis van China in ruim 300 fotoboeken Dit voorjaar is The Chinese Photobook van het Nederlandse fotografenduo WassinkLundgren en de Britse verzamelaar Martin Parr verschenen. Het boek, dat foto’s bevat die nog niet eerder buiten China te zien waren, vertelt via ruim driehonderd fotoboeken de Chinese geschiedenis van begin negentiende eeuw tot nu. Gastcorrespondent Tabitha Speelman sprak een van de makers in Beijing. In deze graphic novel is Libië geel, Syrië roze en alles om Assad rood Het is moeilijk voor te stellen hoe het was om begin jaren tachtig in Libië en Syrië te leven, twee landen die nu sinds de Arabische Lente in puin liggen. Maar dat is precies wat deze graphic novel vertelt. Het is inmiddels een geprezen boek. Terecht.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!