Wat gebeurt er met jullie geld?

Het financiële antwoord lees je in het jaarverslag van uitgever Ernst-Jan Pfauth.

Zo hebben we jullie ledengeld besteed in jaar twee van De Correspondent Op 30 september 2015 bestaat De Correspondent twee jaar. Net als in 2014 verantwoorden we graag hoe we jouw ledengeld geïnvesteerd hebben. Lees hier de verantwoording van onze uitgever Ernst-Jan Pfauth terug

Het inhoudelijke antwoord willen we je graag uit de doeken doen in dit stuk.

Want zoals onze nieuwe correspondent ons in haar introductiestuk al vertelde: cijfers vertellen altijd maar een deel van het verhaal.

Daarom, in vogelvlucht: hoe hebben we het in journalistieke zin gedaan het afgelopen jaar? Op welke producties en nieuwe vertelvormen waren we trots? En, tot slot, wat willen we het komende jaar beter doen?

Ambitie 1: We volgen de nieuwsagenda niet, maar agenderen zelf

Op 11 juni 2015 organiseerden we ‘Artfest: De Geldeditie’. Foto’s: Janus van den Eijnden

Bij De Correspondent krijgen journalisten (uitzonderlijk) grote vrijheid om hun eigen journalistieke agenda te bepalen. Op die manier hopen we onderwerpen en ontwikkelingen die we zelf belangrijk vinden op de journalistieke en politieke agenda te krijgen in plaats van op de nieuwsagenda van anderen te reageren.

Dagelijks zien we daarvan geslaagde en minder geslaagde voorbeelden, maar het best kwam deze ambitie volgens ons uit de verf in deze producties:

Ambitie 2: Niet incidenten maar structuren tot nieuws verheffen

Op 26 maart 2015 organiseerden we een avond over de Noodhulpmachine. Foto’s: Willem Sluyterman van Loo

Een van de grootste misvattingen over De Correspondent is dat we ‘tegen nieuws’ zouden zijn. Integendeel, wij maken graag nieuws - maar dan wel van structurele ontwikkelingen in de samenleving. De volgende onthullingen, allen overgenomen door andere nieuwsmedia, vonden we het meest geslaagd:

Verder maakte we ook spraakmakende verhalen over zeer alledaagse fenomenen als: dat steeds meer vrouwen dat en dat porno lang niet meer zo

Ambitie 3: Nieuwe vertelvormen introduceren

Op 24 oktober 2014 organiseerden we een avond met Behind the Blue Screen. Foto’s: Janus van den Eijnden

Na jaar één was er de ambitie om meer verschillende vertelvormen uit te proberen. Essays, onderzoeksartikelen en columns waren te zeer beeldbepalend geworden.

Dit alles bleef niet onopgemerkt

Hoewel het daar natuurlijk niet om te doen is, is het leuk te vermelden dat ook dit jaar weer verschillende stukken en correspondenten in de prijzen vielen (of ervoor werden genomineerd):

Correspondent Conflict & Ontwikkeling Maite Vermeulen ontving afgelopen jaar De Tegel Publieksprijs.
  • Dossier Staatsgeheimen van Lynn Berger en Anoek Nuyens is genomineerd voor De Loep 2015, in de categorie Aanmoedigingsprijs (van de
  • Dimitri Tokmetzis won (voor de tweede keer op rij!) de prijs voor beste online datajournalistiek van de VOJN voor zijn Ook werd Dimitri genomineerd voor De Loep 2015, in de categorie
  • Maite Vermeulen kreeg De Tegel Publieksprijs en was genomineerd in de categorie Talent.
  • Rutger Bregman werd genomineerd voor de European Press Prize en de Jan Hanlo Essayprijs. Die laatste prijs ging naar correspondent Arjen van Veelen.
  • Johannes Visser en Anja Vink werden genomineerd voor de Nationale Prijs Onderwijsjournalistiek.

Verder verbeterden we de site en trokken we het land in

Op 2 april 2015 organiseerden we de Wie Verdient Wat Show! Foto’s: Bas Losekoot
  • Onze ontwikkelaars bouwden dit jaar veelgevraagde nieuwe functies, waaronder: profielen voor onze gastcorrespondenten, een zoekmachine, nieuwe leesinstellingen, de leestijdfunctie, maandlidmaatschappen en een printknop voor artikelen.
  • We brachten het afgelopen jaar voor het eerst uit: Rutger Bregman beet het spits af met Gratis geld voor iedereen (ruim 13.000 exemplaren verkocht). Al snel volgde het Essay voor de Maand van de Filosofie met Jesse Frederik: Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers (ruim 20.000 exemplaren verkocht).
  • Ook organiseerden we avonden rondom onze verhalen, zoals een avond over Iran in Amsterdam, een avond over noodhulp in Den Haag. We brachten een lezing van Joris Luyendijk in een uitverkochte Stadsschouwburg en organiseerden een Artfest over kunst en geld. Op 10 oktober is ons eerste festival aan de beurt.

Deze mensen versterkten ons team het afgelopen jaar

Maar we zijn nog lang niet tevreden

Nieuws volgens De Correspondent betekent dus: nieuwe perspectieven op de wereld bieden, verteld op zoveel mogelijk manieren. Online, maar ook offline, tijdens evenementen. Zo willen van journalisten gespreksleiders maken en van het ‘medium’ De Correspondent een dynamisch platform.

Iets waar we nog beter in willen worden is: constructieve journalistiek bedrijven. Journalistiek die niet alleen laat zien hoe de wereld niet werkt, maar hoe de wereld wel kan werken.

Nieuws is pathologisch pessimistisch. Tijd om daar iets aan te doen Het is met afstand de meest gestelde vraag onder artikelen van De Correspondent: zo moet het dus niet, maar hoe dan wel? Het nieuwe boek From Mirrors to Movers helpt journalisten om het nieuws anders te vertellen. Dit zijn de inzichten die ik eruit opdeed. Lees hier het verhaal van adjunct-hoofdredacteur Karel Smouter terug

De drie meest voorkomende kritiekpunten op De Correspondent zijn verder al een tijd dezelfde: jullie zijn te jong, jullie zijn wit en jullie stukken zijn moeilijk te volgen. Tijd om daar iets aan te doen.

Op 13 mei organiseerden we de Correspondent-avond met Joris Luyendijk. Foto’s: Janus van den Eijnden

Met de drie vacatures die we deze zomer plaatsten, proberen we aan al deze klachten iets te doen.

We kunnen binnenkort de komst van een senior correspondent aankondigen. Daarmee voegen we heel veel journalistieke ervaring toe aan onze redactie.

Maar het belangrijkste speerpunt voor komend jaar: meer diversiteit, zowel in culturele achtergrond als perspectieven op de wereld.

Want, het is eigenlijk vrij simpel: op Nederlandse nieuwsredacties is slechts 3 procent van de redacteuren van niet-westerse komaf. In de Nederlandse samenleving is dat 11 procent. Achterblijven op dit gebied kan geen medium zich veroorloven - en dat willen we ook niet.

Over onze plannen publiceren we later deze maand een uitgebreider stuk. Wordt vervolgd dus!