Beste beeldmaker,

De vorige portfoliodag in september was een succes. Dus het is de hoogste tijd een nieuwe datum te prikken om elkaar te ontmoeten.

Op tentoonstellingen, eindexamenexposities en festivals, in kranten, tijdschriften, boekwinkels en beurzen, op sociale media, blogs en nieuwsbrieven, tijdens gesprekken, in portfolio’s die ik voorbij zie komen en in mijn inbox.

Hier op De Correspondent werken we graag - het liefst zo veel mogelijk - met Soms aan een verhaal, waarvoor de beeldmaker het idee al dan niet zelf aandraagt. Soms aan een heel dossier van een correspondent. De beste producties ontstaan immers als een correspondent kan samenwerken met een beeldmaker die al geïnteresseerd is in dat specifieke onderwerp.

Naar die combinatie ben ik altijd op zoek. Naar beeldmakers met een eigen stijl, die met een eigenzinnig gevoel voor beeld inhoud kunnen visualiseren.

Misschien heb je een concreet plan voor een verhaal. Misschien wil je me gewoon laten zien wat je maakt.

En jij zoekt ons. Dat hoop ik althans. Misschien heb je een concreet plan voor een verhaal. Misschien heb je een correspondent in gedachten met wie je graag zou willen samenwerken. Misschien wil je me gewoon laten zien wat je maakt. Want als we elkaar eenmaal kennen, weten we elkaar makkelijker te vinden wanneer zich een geschikte kans tot samenwerking voordoet.

De hamvraag is: hoe vinden we elkaar?

Hopelijk op de portfoliodag op de redactie van De Correspondent. Dan kunnen we een halfuur lang praten over wat jij maakt en over welke mogelijkheden ik zie. Ik zorg voor koffie en koekjes.

De staat gepland op 6 januari 2016. Wil je meedoen, stuur dan vóór 9 december een mailtje naar portfolio@decorrespondent.nl. dan kan ik op basis daarvan beoordelen of een gesprek voor ons allebei interessant kan zijn. Voor 23 december laat ik weten of je kunt komen.

Lukt het je niet om voor deze portfoliodag iets in te sturen? Geen getreur. Ik blijf dit soort dagen eens in de zoveel maanden organiseren.

De mens van de toekomst print zich voort en eet plastic soep Om de gevolgen van klimaatverandering te beperken, zullen we ons gedrag moeten veranderen. Maar wat als we onszelf aanpassen? Hoe zouden we er dan uitzien? Een vraag waar illustrator Olf de Bruin wel raad mee wist, zoals je kunt zien in zijn boek Van Bollebast tot Voortprinter. Lees hier over dit boek dat ik leerde kennen tijdens de vorige portfoliodag Waarom kijken naar een tachtig jaar oude foto als er elke minuut miljoenen bijkomen? In de tentoonstelling Life is Strange zijn 235 oude foto’s te zien, gemaakt in een tijd dat mensen nog nooit de wereld buiten hun eigen dorp of stad hadden gezien. Die foto’s waren toentertijd hun venster op de onbekende buitenwereld. Maar waarom zouden wij nu nog naar die foto’s kijken? En welke rol zouden ze kunnen vervullen in hedendaagse journalistiek? Lees hier waarom ik als beeldredacteur ook historische foto’s gebruik