Vijf redenen om (met Kerstmis) naar Karen Armstrong te luisteren.
1. Ze heeft een fabelachtige kennis van de grote monotheïstische godsdiensten. Ze deelt die kennis vaak met de machtigen van deze aarde. Van haar boeken zijn miljoenen exemplaren verkocht. En dat terwijl God voor haar zelf ongrijpbaar is. ‘Alle theologie is poëzie,’ zegt ze. Omdat het draait om de essentie van het zijn, dat niet in woorden te vangen is. Alle beelden van God zijn door mensen gemaakt.
2. Haar nieuwe boek, Paulus, onze liefste vijand, gaat terug naar de vroegste bronnen van het christendom. Paulus schreef lange brieven aan medestanders, overal in de wereld. Ze zijn opgenomen in het Nieuwe Testament en ouder dan de vier evangeliën. Paulus wordt vaak afgeschilderd als een hatelijke man: dogmatisch, autoritair, vrouwenhater, voor slavernij. Niets van dit alles is waar, denkt Armstrong. Zij schetst Paulus als een kwetsbare ambachtsman, die gedreven werd door het ideaal van een rechtvaardige wereld van gemeenschap en gelijkheid. En iedereen mocht meedoen! Een inspirerende man dus, zeker in een tijd van voortschrijdend individualisme: hij wilde toegewijd zijn aan iets groters dan het eigen ego.
Het is juist het Westen dat zijn secularisme met geweld heeft opgedrongen aan de rest van de wereld
3. Armstrong is de initiatiefneemster van de Charter for compassion, een beweging die ernaar streeft dat we ons verbonden voelen met iedereen in de wereld, en niet alleen met onze eigen mensen. De manier waarmee het Westen reageert op de vluchtelingencrisis onderstreept in haar ogen de klacht die ze hoorde uit de mond van een voormalige minister van Buitenlandse Zaken in Jordanië: ‘Het Westen is zijn menselijkheid verloren.’
4. Het idee dat de islam agressief en gewelddadig is, beschouwt ze als absurd. Het woord ‘jihad’ betekent zoveel als ‘moeite:’ de moeite die je doet om iemand anders te helpen bijvoorbeeld. Het is juist het Westen dat zijn secularisme met geweld heeft opgedrongen aan de rest van de wereld. En het is juist de seculiere nationale staat die de meeste doden op zijn geweten heeft. De staat is God. Nationalisme is de nieuwe religie.
5. Net als voor Paulus is het succes voor Karen Armstrong pas laat gekomen. Nadat ze zeven jaar in een klooster had gezeten, brak een duistere periode aan die tien jaar duurde. Ze was ziek en zwaar depressief. Er kwam pas een einde aan toen vastgesteld werd dat ze bij de geboorte een hersenbeschadiging had opgelopen: ze leed aan epilepsie. Maar de echte doorbraak kwam met het schrijven van haar majestueuze studie Een geschiedenis van God. Vier jaar lang schreef ze in stilte en eenzaamheid, leefde ze op blikjes baked beans. Het was een openbaring.
Meer verhalen over geloof:
Luisteren: Wat Tofik Dibi ons eigenlijk wilde vertellen met zijn boek Tofik Dibi verscheen de afgelopen maanden in alle media om over zijn boek Djinn te praten. Daarbij ging het vooral over de coming-out van zijn seksuele geaardheid. Wat onderbelicht bleef: dat was niet het enige geheim waarmee hij leefde. Het boek is bovendien geweldig goed geschreven. Dibi komt op adem na de mediastorm en leest drie fragmenten voor. Welkom in het kalifaat waar homo’s en afvalligen met rust gelaten worden Anderhalf jaar geleden was hij daar ineens: kalief Abu Bakr Al-Baghdadi van Islamitische Staat. Maar de bloeddorstige terroristenleider is niet de enige kalief op aarde. Zijn concurrent Mirza Masroor Ahmad heeft meer aanhangers, hoeft niet zo nodig een eigen staat en predikt vrede. Tijd voor een kennismaking. Franciscus, meer politicus dan paus Sinds het aantreden van paus Franciscus bemoeit het Vaticaan zich weer openlijk met de wereldpolitiek. Achter de schermen speelt het soms een doorslaggevende diplomatieke rol. De paus is misschien wel een van de invloedrijkste vredesactivisten van dit moment.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!