Waarom is dit bizarre filmpje een half miljard keer bekeken? Mijn dochter legt het uit
YouTube is te groot geworden om makkelijk interessante en verrassende videokanalen te vinden. Daarom bevelen collega’s en ik deze week onze favoriete kanalen aan. Vandaag: het favoriete kanaal van mijn driejarige dochter - en dus van mij.
Mijn vrouw begon ermee.
Ergens deze zomer, onze tweede dochter was net geboren, besloot ze het bewuste YouTubefilmpje aan te zetten, om onze driejarige dochter bezig te houden terwijl zij aandacht besteedde aan de baby.
De volgende dag liet ze mij het filmpje zien. Het filmpje, zei ze, had niet alleen onze dochter rustig gehouden, maar ook haar – mijn vrouw. De titel was: Many Play Doh Eggs Surprise Disney Princess Hello Kitty Minnie Mouse Thomas & Friends Cars 2. Daaraan bleek weinig gelogen.
In het filmpje pakt een vrouw met spectaculaire nagellak heel veel in Playdoh gewikkelde surprise-eitjes uit, waarna voornoemde stripfiguurpoppetjes tevoorschijn komen. Niet meer. Niet minder.
507.757.867 people can’t be wrong
‘Waarom zou je dat willen kijken?,’ vroeg ik.
‘Het is heel populair,’ zei mijn vrouw, bij wijze van antwoord.
Heel populair? Vast niet, dacht ik. De wereld is natuurlijk gek, maar wie zou in hemelsnaam naar een filmpje kijken waarin surprise-eitj…?
Een half miljard views. Ongeveer 7 procent van de wereldbevolking
Het mooie is dat YouTube daar een heel precies antwoord op heeft. Rechtsonder het schermpje stond het getal. Honderden miljoenen mensen bleken Many Play Doh Eggs Surprise Disney Princess Hello Kitty Minnie Mouse Thomas & Friends Cars 2 te hebben gekeken.
Dat was toen. Afgelopen week, toen ik mijn dochter ging ontfutselen wat ze zo leuk vond aan het filmpje, hadden al 507.757.867 mensen het filmpje bekeken. 50.000.000 Elvis Fans Can’t Be Wrong, beweerde het album van Elvis Presley. Volgens die logica is Many Play Doh Eggs Surprise Disney Princess Hello Kitty Minnie Mouse Thomas & Friends Cars 2 de YouTubevariant van Bach’s Goldbergvariaties.
Een half miljard views.
Ongeveer 7 procent van de wereldbevolking, kun je dan zeggen. Maar dat is natuurlijk niet waar. Waarschijnlijk heeft nog geen 0,0007 procent van de wereldbevolking ernaar gekeken. Maar die 0,0007 procent heeft het dan wel heel, heel vaak gekeken. Mensen, zeg maar, die al weten welk speeltje uit welk eitje komt voordat het eitje gebeurt.
Ofwel: mensen die mijn dochter en ik op weg zijn te worden.
Van Frozen naar YouTube
Toen collega’s Nina Polak en Thalia Verkade vroegen om een stukje over onze favoriete YouTubekanalen, dacht ik niet direct aan Many Play Doh Eggs Surprise Disney Princess Hello Kitty Minnie Mouse Thomas & Friends Cars 2.
Ik dacht aan iets verheveners. Het kanaal ‘Talks at Google,’ bijvoorbeeld. Werknemers van Google nodigen hun favoriete schrijvers, wetenschappers, of kunstenaars uit om te vertellen over hun werk.
Maar de waarheid is dat ik minder Talks bij Google zie dan ik zou willen. En meer YouTubesurprise-ei-uitpakfilmpjes dan ik zou willen. Nog vaker kijken we trouwens Netflix. Of beter gezegd, we kijken op Netflix vaker Frozen dan YouTube - dan heel YouTube. We betalen acht euro per maand voor Netflix, maar eigenlijk is dat acht euro per maand voor Frozen. Of nog preciezer, voor een lied uit Frozen: ‘Let it Go.’
Maar als we geen Frozen kijken, dan kijken we YouTube, en als we YouTube kijken, dan meestal filmpjes waarbij heftig genagellakte vrouwen surprise-eitjes uitpakken. En dus besloot ik te schrijven over Many Play Doh Eggs Surprise Disney Princess Hello Kitty Minnie Mouse Thomas & Friends Cars 2.
Waarom? Daarom
Het maakte direct een vraag actueel die ik mezelf al vaker had gesteld: waarom kijken we hier in vredesnaam naar?
Waarom de maker, ‘ImperiaToys’, het filmpje maakt - die vraag is makkelijker. Het levert hem of haar veel geld op. Volgens Social Blade, een site die YouTubekanalen analyseert, verdient ImperiaToys jaarlijks zelfs tussen de 153 duizend en 1,8 miljoen dollar per jaar.
Een bericht aan ImperiaToys bleef helaas onbeantwoord, dus of hij/zij meer Balkenende- of meer Rijkman Groenink-achtig verdient, is niet duidelijk. Maar helder is wel: ben je niet tevreden met je huidige sociaal-economische status, pak dan wat Playdoh, een zwik surprise- eieren, een camera en ga ervoor. Je boort dan kennelijk iets aan dat kinderen zo biologeert, dat ze het keer op keer willen zien.
Maar, wederom: waarom willen ze dat? Ik heb het mijn dochter gevraagd.
‘Nou, ik vind ze leuk,’ zegt ze dan.
Wat vind je er dan leuk aan?
‘De cadeautjes.’
Ja natuurlijk, maar waarom? De cadeautjes zijn niet voor jou.
‘Nou... daarom.’
En als ze ‘daarom’ zegt, dan weet ze wat er komt, dus vult ze het vervolg sinds kort zelf maar in.
‘Daaromisgeenreden, alsjevandetrapvaltbenjesnelbeneden. Hahahahahahahahahaha.’
Dat schiet niet op. Een minder luie verslaggeefster van TheToronto Star kwam bij haar kinderen ook niet achter het waarom, en belde daarom een wetenschapper.
In het kort: de surprises stimuleren het brein van het kind. Ze houden de spanning erin - wat zou erin zitten? - en dat dan niet te langzaam en niet te snel. Verder worden kinderen vrolijk van de muziek en de kleuren. Uiteindelijk, aldus de deskundige, willen ze surprise-eieren en Playdoh kopen. Maar slecht is dat niet, want het speelgoed is goed voor de fijne motoriek van het kind.
Zou het?
Ik hou van roze, jongens
Deze week checkte ik dat. Ik zette het filmpje aan. Mijn dochter veranderde direct in een live YouTube-commentator. ‘Eerst de reclame,’ zei ze geroutineerd. En daarna ongeveer dit:
‘Niet groen, ik wil roze... Wat zit erin? Weet ik niet...’Een nieuw ei komt. Een ei in roze klei.
‘Heeeeee, Hello Kitty!Een ei verder:
Hee roze! Roze eiereeeeeeeh.... roze eieren!
‘Jaaaa! Spider-Man!’Hoe kent ze Spider-Man?
‘Van Jip [van de kinderopvang, MdH]. Ik wil niet geel, daar hou ik niet van. O. Hij ziet er wel mooi uit. Hooooo! Donald! Mickey Mouse! Nee, Minnie! Schip ahoy!Een nieuw ei.
‘Ik hou niet van groen’. [Met kleuterleidster-intonatie:] ‘Ik hou van roze, jongens. O, een prinses!’ [Vertederd:] ‘Een prinsèèèès.’
‘Ik hou niet van rood. Ik hou niet van geel. Ooo mooi. Masha en de Beer! Of is dat een andere beer? Hee, hij heeft een vliegtuig. En weer Masha!’Een nieuw ei. De vrouw in het filmpje maakt een aapje van de klei.
‘Een aapje. Hij huilt. [Vertederd:] Aaaaaaa. Hij is kapot.’
Vrolijk werd mijn dochter zeker - ze ging er zelfs even bij dansen. Spannend kan ze het niet vinden - ze weet precies wat er gaat gebeuren. Stimuleert het haar brein? Het is amper voor te stellen.
Ik kwam tot geen enkel inzicht. Mijn dochter kijkt waarschijnlijk graag naar Many Play Doh Eggs Surprise Disney Princess Hello Kitty Minnie Mouse Thomas & Friends Cars 2 om dezelfde reden dat ik veel voetbal kijk: het is leuk.
Daarom, dus.