Vorig weekend was ik op Winternachten 2016. Ik sprak er vier schrijvers, uit alle hoeken van de wereld. Wat hebben zij over het kwaad te melden?
Ik geef je vier inzichten om naar deze schrijvers te luisteren. Onder die inzichten vind je mijn verslag.
1. Het kwaad schuilt in het verleden.
In Het boek van Memory, vertelt Gappah het verhaal van een albinomeisje dat in een dodencel in Zimbabwe zit omdat ze ervan verdacht wordt haar adoptievader te hebben vermoord. Langzaam wordt duidelijk dat ze slachtoffer is van een vloek die van generatie op generatie is doorgegeven.
2. Het kwaad zit voor je deur.
In De algemene theorie van het vergeten schiet een vrouw in een impuls een man dood die haar belaagt in haar flat. Het gebeurt ten tijde van de onafhankelijkheidsstrijd in Angola. Uit angst sluit de vrouw zich op in haar huis. Ze metselt haar appartement dicht en overleeft, dertig jaar lang. Met houtskool schrijft ze op de muren van haar huis.
3. Het kwaad komt van buiten
In Ukraine Diaries doet Kurkov nauwgezet en vaak ironisch verslag van de revolutie in Kiev. Hij woont op 500 meter afstand van het Maidanplein, hart van het verzet. Een fascinerende poging om helderheid te krijgen in de totale chaos van het land. Voor hem is Poetin de verpersoonlijking van het kwaad, al is de corruptie in eigen land een goede tweede.
4. Het kwaad is al dertig jaar de baas van je land.
Het verhaal? Aswani speelde als intellectueel een rol in de Egyptische revolutie. Hij verbleef achttien dagen lang op het Tahrirplein in Caïro. Daar sprak hij iedere nacht 1 tot 3 miljoen mensen toe. Een droom was het. In zijn essaybundel Over Egypte blikt hij terug op die roerige tijd.
Luister hier naar mijn verslag:
Verder luisteren:
Luisteren: Volgens deze dichteres geeft de dood het leven glans Maud Vanhauwaert (Veurne, 1984) is niet alleen dichter, maar ook performer. Haar tweede bundel, Wij zijn evenwijdig_ Raken elkaar in het oneindige oogt als een reeks willekeurige observaties, maar gaat uiteindelijk over leven en dood. Wat wil ze daarover vertellen? Luisteren: De Bijbel is belabberd geschreven. Dat kon beter, vond Dimitri Verhulst De Belgische schrijver Dimitri Verhulst (1972) heeft in zijn nieuwste boek de bijbel herschreven: Bloedboek. Hij opent er de aanval mee op iedereen die met de Bijbel (of de Koran) in de hand andere mensen de hersens inslaat. Tegelijk bruist zijn verhaal van het vertelplezier: hij gelooft in de kracht van het woord. ‘Kunst moet af en toe pijn doen.’Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!