Er zijn vijf redenen om te luisteren naar dit dubbelgesprek met Nazmiye en haar moeder Havva.

1. Nazmiye heeft zich als jonge Hengelose losgemaakt van de traditionele waarden van haar gezin. Anders was ze doodgegaan of gek geworden, zegt ze.

2. Haar moeder vertegenwoordigt een groep vrouwen wier stem je zelden hoort: de stem van de eerste, traditioneel islamitische immigranten. Toen Havva jong was, zag ze zichzelf als een vrouw op een paard, een geweer op de rug. Sterk en onafhankelijk. En eigenlijk is ze dat nog steeds, ondanks het buitengewoon zware leven dat ze achter de rug heeft.

De jongste generatie met een dubbele culturele identiteit worstelt er nog altijd mee: aan wie ben je loyaal?

3. Tussen de twee vrouwen is ondanks alles een dialoog mogelijk. Dat kan alleen als je niet streeft naar een oplossing van alle problemen, maar naar een nieuwe open ruimte, een zachtmoedige kwetsbaarheid waarin je naast elkaar kunt bestaan. Een ruimte waarin je intimiteit en liefde kunt delen.

4. De jongste generatie met een dubbele culturele identiteit worstelt er nog altijd mee: Aan wie ben je loyaal? Aan de gemeenschap, of aan jezelf? Het verhaal van Nazmiye en Havva laat zien dat beide mogelijk is.

5. Het bijzondere is dat dit gesprek zich afspeelt in het openbaar, in de vorm van een voorstelling: Tijdens het Holland Festival van vorig jaar maakte het diepe indruk. Nu touren Nazmiye en haar moeder langs wijkcentra en buurthuizen, om bij te dragen aan de emancipatie van de moslimgemeenschap. De jonge fotografe heeft er een bijzondere serie dubbelportretten bij gemaakt, die met de beide dames meereist.

Meer weten?

Luisteren: Marokkaans-Nederlandse vrouwen over mannen, de liefde en hun grootste verlangen Raja Felgata (Amsterdam, 1975) verzamelde ervaringen van Marokkaans-Nederlandse vrouwen met de liefde in haar boek I love Mo. De verhalen zijn rauw, geestig, onthutsend en pijnlijk tegelijk. Hun grootste verlangen? Emancipatie. Beluister het interview hier Adelheid Roosen bestormt met honderd buurtbewoners het theater Hoe maak je van de stadsschouwburg een buurthuis? Door er met honderd buurtbewoners naartoe te gaan en er zelfs te slapen. Theatergrootheid Adelheid Roosen doet het met haar nieuwe theaterproject De Oversteek. Een gesprek over kunst die niet met de rug naar het publiek staat. Beluister het interview hier