Er zijn vijf redenen om te luisteren naar het gesprek met

1. Zijn kookboek is schitterend. Het water loopt je in de mond. En wat extra mooi is: hij schroomt niet om oude Arabische tradities te incorporeren, zoals het ingraven van voedsel. Neem Smenn met za’atar, dat is gefermenteerde boerenboter. Bij de geboorte van zijn kinderen heeft hij de boter in een keramieken pot in de grond gestopt. Over vele jaren is het eetbaar goud en kan het dienen als bruidsschat.

2. Een paar jaar geleden had hij het lef om chef Robert Kranenborg (deze week geridderd) aan te schrijven: ‘Ik wil met u bij de De Wereld Draait Door een Arabisch gerecht presenteren.’ Kranenborg hapte toe. Het plan lukte en leidde tot de doorbraak van

‘Ik wil met u bij de De Wereld Draait Door een Arabisch gerecht presenteren’

3. Met speels gemak mengt hij de verschillende culturen waar hij deel van uitmaakt. Toub woont met zijn vrouw en twee kinderen in de nieuwe wijk Helmond-Brandevoort. Binnen staat op de muur: ‘Keuken’ en daaronder in Arabische kalligrafie: ‘Hart van het huis.’ Hij voerde er gesprekken met zijn moeder, als negentienjarige bruid vanuit Marokko overgekomen, tijdens het piepers jassen voor de andijviestamppot.

4. Hij is een man van spreuken. Zo hangen in het trapgat broederlijk naast elkaar een spreuk uit de Koran - ‘Het paradijs ligt aan de voeten van je moeder’ - en een Oudhollandse zegswijze - ‘Kwaad-zijn begint met woede en eindigt met spijt.’

5. Toub is praktiserend moslim. Voor hem is het geloof liefde. Het geloof heeft hem ook door moeilijke fasen in zijn leven gesleept. Zijn eerste huwelijk liep op de klippen, met als gevolg dat hij zijn oudste dochter al zes jaar niet meer heeft gezien. En dat doet pijn, maar hij zegt zelf dat hij door alle beproevingen een betere vader is geworden.

Luister ook:

Luisteren: De liefdevolle botsing van moeder Havva en haar dochter Nazmiye Nazmiye Oral (Hengelo, 1969) gaat in haar voorstelling Niet meer zonder jou in gesprek met haar moeder. Het levert een en botsing op tussen het ‘wij’ van de ene eerste generatie en het ‘ik’ van de tweede. In dit dubbelgesprek kijken de twee op hun botsing terug. De sleutel? Zachtmoedige kwetsbaarheid. Beluister het interview hier Luisteren: Deze bloemsierkunstenaar laat zien wat echte flower power is Zoni Weisz (1937) was wereldvermaard bloemsierkunstenaar. Hij richtte Floriades in, luisterde musea en koninklijke bruiloften op, vertegenwoordigde Nederland in het buitenland. Maar achter de façade van succes en keihard werken ging een diep trauma schuil: als zevenjarige jongen raakte hij zijn hele familie kwijt. Hij vertelt zijn aangrijpende levensverhaal in Zoni, de vergeten Holocaust. Beluister het interview hier