Een essay over het ongeluk van nieuwe spullen, met foto’s die alles zeggen

Uitzoekend hoe het eigenlijk komt dat we zoveel wegwerpproducten maken, kom ik een pareltje tegen: dit essay van de Britse publicist George Monbiot uit 2013 over waarom shoppen ongelukkig maakt.

In het essay brengt hij foto’s van het blog Rich Kids of Instagram (waar rijke kinderen poseren met hun bezittingen) samen met een reeks wetenschappelijke psychologische onderzoeken naar het verband tussen (on)geluk en consumentisme.

The Guardianpubliceerde zijn essay destijds, maar zonder de foto’s en niet met alle links naar de onderzoeken erbij. Op Monbiots eigen site staat het geheel stilletjes te pronken, tussen een hele reeks andere verhalen die me uren aan grasduinen waard lijken.

Lees hier George Monbiots essay ‘One Rolex Short of Contentment’ Bekijk zelf de nieuwste selfies van rijke kinderen op het Tumblr-blog Rich Kids of Instagram Wil je mijn verhalen volgen? Schrijf je hier in voor mijn nieuwsbrief