Er zijn vijf redenen om te luisteren naar het gesprek met Gert Hekma (Bedum, 1951).
1. Gert Hekma werd in 1984 docent homostudies aan de Universiteit van Amsterdam. Er was in die tijd nog niks over homoseksualiteit te vinden aan de universiteiten. Wat er was, viel onder psychiatrie. Als lid van de actiegroep Rooie Flikkers veranderde Hekma dit. En geldt hij inmiddels als een groot kenner van de homo-emancipatiegeschiedenis.
2. Hoewel homoseksualiteit niet meer als aberratie wordt beschouwd, is er volgens Hekma nu iets anders aan de hand. Door het vooral als identiteit te benaderen, dreigt de puur seksuele kant ervan stiefmoederlijk behandeld te worden. Terwijl het zo hard nodig is ook over de praktische kant van seks te praten, vindt hij. Want seks is een cultureel product, iets wat je maakt. Zoals zijn favoriete auteur Markies De Sade al betoogde: zonder fantasie geen seks.
In zijn jeugd hoorde Hekma: ‘Die vieze flikkers liggen in de slootkant met elkaar te neuken’
3. Hekma noemt de periode die voorafgaat aan de jaren vijftig de zwarte jaren. Seks met personen van hetzelfde geslacht onder de eenentwintig jaar was wettelijk verboden, homoseksualiteit werd als een psychiatrische stoornis gezien en het was nergens mogelijk om het uit te dragen. Dat was een voedingsbodem voor veel tragiek. Neem de homomannen die trouwden met een vrouw in de hoop te ‘genezen.’
4. In de jaren zestig kwam er een radicale omslag. Homo’s gingen hun eigen ontmoetingsplekken creëren, de eerste homodisco’s en -sauna’s ontstonden, Amsterdam groeide uit tot Gay Capital. En natuurlijk waren er voortrekkers als Gerard Reve, of Max Heymans en Benno Premsela, die als homoseksuelen de oorlog hadden overleefd en zich nu nergens meer iets van aan wilden trekken.
5. Hekma groeide in het Bedum van de jaren vijftig, een gereformeerd dorp ten noorden van Groningen. Ook daar leerde hij al vroeg: er is altijd seksualiteit. Al was het maar omdat jongens die in Groningen naar de ambachtsschool rondbazuinden: ‘die vieze flikkers liggen in de slootkant met elkaar te neuken.’ Wat hielp is dat zijn zus met een homo getrouwd bleek, met rampzalige gevolgen, dus zijn ouders werden direct geconfronteerd met de consequenties van het verdonkeremanen. En verder ontleende hij, verrassend genoeg, inspiratie aan Zwarte Piet.
Ook in onze Roze Maand:
Hollandse homoacceptatie: je mag het wel zijn, maar je moet het niet te veel tonen Zo’n vijftig jaar na het uitbreken van de seksuele revolutie is het tijd om de balans op te maken. Hoe gaat het eigenlijk met lesbiennes, homo’s, bi’s, transgenders en queers (LHBTQ’s) in Nederland? Tijd voor een Roze Maand op De Correspondent. Waarom De Correspondent in juli roze kleurt Deze week 47 jaar geleden vonden de Stonewall Riots plaats: de New Yorkse politie viel een homobar binnen en het publiek kwam daarop in verzet. Het wordt alom gezien als het begin van de homobeweging. Hoe staat het daarmee, bijna vijftig jaar later? Met een speciale themaredactie gaan we op zoek.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!