Spoeddebat in Rotterdam over de bouw van een olieterminal

In de Rotterdamse gemeenteraad werden vragen gesteld naar aanleiding van ons artikel over Shtandard. Dat bedrijf kreeg voorrang bij de vergunningverlening voor de bouw van een olieterminal in die havenstad. Gemeenteraadsleden maken zich ‘ernstig zorgen.’

Vorige week donderdag vond er een plaats in de Rotterdamse gemeenteraad. De aanleiding was een artikel dat wij de dag daarvoor publiceerden over de voorgenomen bouw van een omstreden olieterminal op het laatste grote stuk leeg land in de Rotterdamse haven.

Uit documenten die wij via een verzoek op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) hadden ontvangen, bleek dat er bij de Rotterdamse milieudienst grote twijfels bestaan of die terminal niet voor sterke stankoverlast zal zorgen. De correspondentie tussen verschillende medewerkers van de milieudienst laat zien dat Shtandart, het bedrijf dat de terminal zal gaan bouwen, volgens de milieudienst niet aan essentiële voorwaarden voldoet. De dienst twijfelt of het verstandig is Shtandart, een joint venture van het Russische bedrijf Summa en Vitol-dochterbedrijf VTTI, de milieuvergunning te verlenen.

De milieudienst maakt ook duidelijk dat er hoge druk staat op het project: een medewerker noemt de bouw van de terminal ‘politiek gevoelig’. In april van dit jaar zei minister Kamp van Economische Zaken dat hij persoonlijk enige ‘belemmeringen’ had weggenomen bij de verlening van de benodigde vergunningen. Die opmerking viel samen met het bezoek van Russische president Poetin. Kamp zei blij te zijn met de gesloten deal, ‘want Russische olie is erg belangrijk voor West-Europa. Rotterdam kan het distributiepunt worden voor die olie.’ De minister gaat alleen helemaal niet over de bouw van de olieterminal; dat is een zaak van de provincie Zuid-Holland. En de benodigde milievergunningen zijn, zo blijkt uit de documenten, nog niet verleend.

Tijdens het spoeddebat wilde raadslid Reinier de Jong van Leefbaar Rotterdam weten of het gemeentebestuur nog wel vertrouwen had in de aanleg van de terminal door Shtandart en of het bedrijf wel genoeg meewerkte met de instanties. ‘Het bedrijf zal wel mee moeten werken,’ zei wethouder Jeannette Baljeu van Haven, Verkeer en Regionale economie. ‘Anders gaan we de vergunning niet verlenen.’ Groen-Links-fractievoorzitter Arno Bonte zei zich ‘ernstige zorgen’ te maken over prestaties en activiteiten van Shtandart en maakte de vergelijking met Odfjell, het Rotterdamse havenbedrijf dat onlangs werd veroordeeld omdat het jarenlang de milieregels had overtreden.

Als er sprake is van enige druk door welke minister dan ook, dan hebben we een erg groot probleem in dit land

Ook de andere partijen uit de raad spraken hun zorgen uit over de olieterminal. De wethouder zei de zorgen te delen en beloofde de raad op de hoogte te houden van de vorderingen. Ze benadrukte dat het nog mogelijk was de eisen aan het bedrijf aan te scherpen, omdat de beschikking over vergunning nog niet was afgegeven.

Over de vermeende rol van minister Kamp sprak de VVD-wethouder zich niet uit. Het VVD-raadslid George van Gent zei zich niet te kunnen voorstellen dat er druk van hogerhand is uitgeoefend om de bouw van de terminal te bespoedigen. Maar: ‘Als er sprake is van enige druk door welke minister dan ook, dan hebben we een erg groot probleem in dit land.’

De ontwerpbeschikking wordt in janauri 2014 verwacht. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

De komende tijd zullen en Tomas blijven publiceren over Vitol. Tips kunnen (versleuteld) gemaild worden naar maurits@decorrespondent.nl of

Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.

Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.

Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!