Uber heeft een wereldrecord verbroken: het bedrijf maakte nooit winst, maar heeft al meer dan vier miljard dollar verloren

Volgens Bloomberg heeft Uber in de eerste helft van 2016 al maar liefst 1,27 miljard dollar verlies geleden.

Er is geen bedrijf dat in de buurt komt van zulke cijfers. Zelfs Amazon verloor toen het hard bezig was zijn marktaandeel te vergroten ‘slechts’ 1 miljard dollar (dat was in 2000).

Dus wat is het idee? Op dit moment: zo hard mogelijk groeien. Volgens Bloomberg verliest Uber met name veel geld door chauffeurs te paaien met subsidies. Dat werpt z’n vruchten af. Boekingen bij Uber groeiden van 3,8 miljard dollar in het eerste kwartaal naar 5 miljard dollar in het tweede kwartaal.

Toch lijken er wat beren op de weg voor Uber. In China was Uber verwikkeld geraakt in een kostbare prijzenoorlog met de plaatselijke concurrent Didi Chuxing. Uber besloot vorige maand de handdoek in de ring te gooien: het verkocht zijn Chinese divisie aan Didi.

Bovendien, we kunnen ons afvragen of winstgevendheid wel belangrijk is op dit moment. Uber heeft bij investeerders al ruim 16 miljard dollar opgehaald. Dus het duurt nog wel even voor het door die oorlogskas heen is.

Winstgevendheid is misschien ook helemaal niet het doel. De overnames van de afgelopen jaren laten zien dat het vaak rendabel is de rit uit te zingen tot een Silicon Valleygigant besluit zo’n bedrijf over te nemen. WhatsApp was ook nooit winstgevend: het bedrijf werd wel voor 16 miljard dollar overgenomen.

Google en Baidu zijn beide bezig een zelfrijdende auto te produceren. Uber is de infrastructuur aan het aanleggen voor het grootschalig uitrollen van die zelfrijdende auto. Het zou dus niet zo gek zijn als één van deze bedrijven besluit Uber over te nemen.

Lees hier het bericht van Bloomberg over de verliezen van Uber Lees hier een artikel over de verloren strijd van Uber in China Lees hier mijn analyse van de verkoop van WhatsApp aan Facebook
Correspondent Economie