Als de prijs van kankermedicijnen harder stijgt dan de gezondheidswinst

Lucien Hordijk
Journalist, gespecialiseerd in medicijnen

Dat prijzen van kankermedicijnen omhooggaan mag geen geheim heten. Maar hoe verhoudt de gezondheidswinst van de nieuwe middelen zich tot die stijgende prijzen? Een interessant paper vertelt daar meer over.

Ik werd laatst door een bekende aangetikt met een academisch paper dat mij, en volgens mij nog wel meer journalisten, ontgaan is. Zonde, want biedt een interessant inzicht in de introductieprijs van kankermedicijnen.

Het is een studie van een aantal Amerikaanse gezondheidseconomen en Peter Bach, een bekende oncoloog van het gerenommeerde Memorial Sloan Ketteringkankerinstituut in

Duidelijk is inmiddels dat de prijzen van kankermedicijnen sterk stijgen. Maar, zo wordt nog weleens gezegd, daar krijgen we ook veelbelovende geneesmiddelen voor terug. Bijvoorbeeld immunotherapieën, middelen die een ongelofelijk verschil kunnen maken voor doodzieke patiënten.

Zonder afbreuk te willen doen aan de belofte van die nieuwe generatie kankermedicijnen, hebben de onderzoekers onderzocht wat er met de - - marktintroductieprijzen van 58 kankermedicijnen gebeurt als je corrigeert voor inflatie en effectiviteit.

Conclusie? Die gingen in de periode 1995 - 2013 jaarlijks met 10 procent omhoog, gemiddeld per jaar. Dus: zelfs als je de gezondheidswinst die ze opleveren en de inflatie doorberekent, gaan de introductieprijzen van nieuwe kankermedicijnen hard omhoog.

Hoe kan dat? De belangrijkste verklaring die de onderzoekers geven is het zogenoemde ‘reference pricing,’ het fenomeen dat fabrikanten hun prijzen laten afhangen van concurrenten en per nieuw middel meteen 10 tot 20 procent hoger inzetten. Een opwaartse spiraal dus.

Volgens de onderzoekers is het onwaarschijnlijk dat de vraag naar medicijnen de prijsstijgingen verklaart. Want de eigen bijdragen in Amerika zijn bijvoorbeeld fors gestegen. Wellicht heeft het te maken met gestegen maar daar hebben de onderzoekers geen betrouwbare data voor gevonden.

Het lijkt eerder andersom te zijn, stellen de onderzoekers. Hogere introductieprijzen vormen waarschijnlijker een verklaring voor de stijging van R&D-uitgaven dan andersom. Dus: bedrijven gaan pas meer in R&D steken, als ze weten dat ze voor producten hogere prijzen kunnen vragen.

Meer lezen?