Ik werd laatst door een bekende aangetikt met een academisch paper dat mij, en volgens mij nog wel meer journalisten, ontgaan is. Zonde, want ‘Pricing in the Market for Anticancer Drugs’ biedt een interessant inzicht in de introductieprijs van kankermedicijnen.
Het is een studie van een aantal Amerikaanse gezondheidseconomen en Peter Bach, een bekende oncoloog van het gerenommeerde Memorial Sloan Ketteringkankerinstituut in New York.
Duidelijk is inmiddels dat de prijzen van kankermedicijnen sterk stijgen. Maar, zo wordt nog weleens gezegd, daar krijgen we ook veelbelovende geneesmiddelen voor terug. Bijvoorbeeld immunotherapieën, middelen die een ongelofelijk verschil kunnen maken voor doodzieke patiënten.
Zonder afbreuk te willen doen aan de belofte van die nieuwe generatie kankermedicijnen, hebben de onderzoekers onderzocht wat er met de - weliswaar Amerikaanse - marktintroductieprijzen van 58 kankermedicijnen gebeurt als je corrigeert voor inflatie en effectiviteit.
Conclusie? Die gingen in de periode 1995 - 2013 jaarlijks met 10 procent omhoog, gemiddeld 8.500 dollar per jaar. Dus: zelfs als je de gezondheidswinst die ze opleveren en de inflatie doorberekent, gaan de introductieprijzen van nieuwe kankermedicijnen hard omhoog.
Grafiek over de prijs van kankergeneesmiddelen Prijzen van nieuwe kankergeneesmiddelen gecorrigeerd voor het effect op levensverlenging. Bron: Howard, David H., Peter B. Bach, Ernst R. Berndt and Rena M. Conti. 2015. "Pricing in the Market for Anticancer Drugs." Journal of Economic Perspectives, 29(1): 139-62.Hoe kan dat? De belangrijkste verklaring die de onderzoekers geven is het zogenoemde ‘reference pricing,’ het fenomeen dat fabrikanten hun prijzen laten afhangen van concurrenten en per nieuw middel meteen 10 tot 20 procent hoger inzetten. Een opwaartse spiraal dus.
Volgens de onderzoekers is het onwaarschijnlijk dat de vraag naar medicijnen de prijsstijgingen verklaart. Want de eigen bijdragen in Amerika zijn bijvoorbeeld fors gestegen. Wellicht heeft het te maken met gestegen R&D-uitgaven, maar daar hebben de onderzoekers geen betrouwbare data voor gevonden.
Het lijkt eerder andersom te zijn, stellen de onderzoekers. Hogere introductieprijzen vormen waarschijnlijker een verklaring voor de stijging van R&D-uitgaven dan andersom. Dus: bedrijven gaan pas meer in R&D steken, als ze weten dat ze voor producten hogere prijzen kunnen vragen.
Meer lezen?
Zelfs farmafabrikanten vinden hun medicijnen te duur Maken medicijnen de zorg onbetaalbaar? Ik ontleed dit jaar de vergoedingsmachine in de zorg. Deze keer: de farmaceutische industrie zelf. Minister Schippers heeft schoon genoeg van de onmogelijk hoge prijzen die de fabrikanten rekenen. Hypocriet, zeggen twee farmadirecteuren die ik hierover sprak. Hoe de paar extra maanden van een longkankerpatiënt de vette jaren van de belegger worden Een bedrijf dat in een paar uur twintig miljard dollar aan beurswaarde ziet verdampen, in de farma kan het. Vrijdag gebeurde het nog. Ik vraag me af hoe pervers dit soort financiële aardverschuivingen is en hoe overgewaardeerd de zo bejubelde immunotherapieën wel niet zijn.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!