De reacties onder mijn oproep om mee te denken over de batterij van de toekomst waren overweldigend. In aantal (121 op dit moment) en in kwaliteit. Zoals één van jullie zei:

‘Ik sta er iedere keer weer versteld van hoeveel kennis hier aanwezig is over de meest uiteenlopende onderwerpen.’

Ik ook. En al die gezamenlijke kennis vormt een geweldige journalistieke kracht. Zo kreeg ik van een van jullie al meteen hulp bij het maken van een uitleg over hoe batterijen werken die binnenkort online komt.

Maar ook boden jullie belangrijke nieuwe ideeeën over hoe we moeten nadenken over de batterij die onze toekomst nodig heeft. En er ontstond een berg linkjes naar allerlei intrigerende nieuwe energieopslagtechnieken.

Denken jullie mee over de batterij van de toekomst? De komende tijd stort ik me op mobiliteit. De toekomst van ons voortbewegen. De eerste vragen die ik wil beantwoorden, hebben te maken met batterijen. Voor onze telefoons, tablets en laptops zijn ze cruciaal. En ook een elektrische fiets of auto valt of staat ermee. Wat willen jullie erover weten? Lees mijn oproep hier terug

Dit alles helpt enorm bij het zoeken naar antwoorden op de vraag wat er nodig is voor de batterij van de toekomst, en wie die zou kunnen maken. Hieronder beschrijf ik hoe ik jullie input concreet wil gaan gebruiken.

Over de batterij van nu: li-ion

Een van jullie vroeg: ‘In Before the Flood van Leonardo DiCaprio stelt Elon Musk dat er honderd Tesla Gigafactory’s nodig zijn om alle zonne-energiebatterijen te maken die de wereld nodig heeft voor de jaarlijkse energievoorziening. Klopt dat?’

En iemand anders: ‘In gesprek met mensen over elektrische auto’s krijg ik altijd het argument te horen dat [de elektrische auto] ook schadelijk is voor het milieu als je hem niet meer gebruikt. Naar mijn weten kan het merendeel van een accu worden gerecyled.’

Wat ik wil gaan uitzoeken: hoeveel lithium is er naar schatting te winnen op aarde? Is dat genoeg om ons totale energieverbruik in op te slaan? Wat betekent dat voor het milieu? Hoe recycle je lithium-ionbatterijen?

Kortweg: is deze technologie toekomstbestendig?

Over nieuwe technologieën

Tal van jullie gingen in op nieuwe technologieeën. Iemand stelde: ‘IJs is ook een energiedrager. Om 1 liter water te verwarmen van 0 tot 80 graden is evenveel warmte nodig als [voor] het laten smelten van 1 liter ijs. Met die fase-overgang kun je slim omgaan.’

Iemand anders wist: ‘Er wordt mondiaal veel onderzoek gedaan naar microbiële elektrosynthese, waarbij CO2 wordt gereduceerd tot biochemicaliën.’

Nog een lid vroeg: ‘Hoever zijn de grote energiedistributeurs met het toepassen van dit soort nieuwe technologie? Wordt het opgepakt? Wat zijn hindernissen enz.? Wanneer kan de consument dit soort technologie tegemoet zien?’

Een vergelijkend warenonderzoek doen naar nieuwe energie-opslagtechnologieën zetten, zoals één van jullie voorstelde: het is een fantastisch idee.

Kan het ook? Ik weet het niet. Eerste stap is dus om dat te gaan uitzoeken: kun je hier als gewone burger chocola van maken? Ik hoop volgende week een conferentie te bezoeken waar een aantal batterijeninnovators bijeenkomen, aan wie ik hoop die vraag te stellen.

Over de rol van Nederland

Jullie noemden ook allerlei Nederlandse projecten, zoals ‘een combinatie van warmteopslag en geavanceerde stadsverwarming [...] Aquabattery is een Nederlandse start-up die een product (Blue Battery) ontwikkelt waarmee energie opgeslagen wordt door middel van water en zout.’

En: ‘Er is deze zomer een proof of concept geleverd voor een echte biologische batterij. De zoekterm is ‘microbial rechargable battery,’ ontwikkeld bij waterinstituut Wetsus.’

Een ander wist: ‘Voor een batterij met nauwelijks kritische materialen: Elestor.nl. Nederlandse vinding.’

Een vierde: ‘Ik zag afgelopen week een tof project op de Dutch Design Week, Nowi. Een oplossing waarmee worden voorzien van stroom via wifi.’

Wat ik wil weten: horen we zoveel van Nederlandse start-ups omdat we in Nederland zitten, of doet Nederland zoveel op het gebied van batterijen? Of is het juist een heel internationale wereld?

Tot slot: het vogelperspectief

Anderen drukten me op het hart ook uit te zoomen. ‘Ik zou je aanraden om vanuit de totale vraag aan energie, en de verschuivingen die daar plaatsvinden te kijken en dan te zien welke rol batterijen daarbinnen (zullen) spelen.’

Zo kan je energie ook buiten een batterij opslaan, wist iemand. ‘Er zijn verschillende innovaties gaande, buiten de traditionele batterij of accu. Zo was ik laatst bij de thesis defense van een afstudeerder van de TU Delft; Local Hydroelectric Energy Storage. Elektrische energie die lokaal wordt opgelagen als kinetische energie.’

Belangrijk dus: ‘Neem een vogelperspectief. En zoom dus niet meteen in op een ‘micro-oplossing’. Ook elektrische auto’s moeten gemaakt worden (kostbare materialen). Auto’s staan meer dan 95 procent van de tijd stil.’

Vogelperspectief op mijn laptop

Dat radicale wetenschappelijke doorbraken vaak beginnen in onverwachte hoek besef ik ( is een held van me). En inderdaad: door te zoeken naar ‘de batterij van de toekomst’ loop ik het risico het zicht te verliezen op die onverwachte hoeken. Ik heb zojuist een sticker van een vogeltje op mijn laptop geplakt als reminder. Tegelijkertijd denk ik dat we nog een hele tijd met batterijen te maken hebben, dus ik wil óók kunnen inzoomen, maar spreek me er vooral op aan als je me ziet verzanden.