Batterijen zijn big business. Deze infographics laten zien waarom

Thalia Verkade
Journalist, gespecialiseerd in mobiliteit en duurzaamheid
Zo beginnen de eerste vier afleveringen van The Battery Series van Visual Capitalist.

Wat zijn de eigenschappen van de ideale batterij? En welke grondstoffen zijn ervoor nodig? Vijf verhelderende infographics van The Visual Capitalist nemen je mee in de wereld van batterijen. Ik kan ze van harte aanbevelen, maar heb er wel een paar kritische kanttekeningen bij.

Het bedrijf Visual Capitalist, dat met infographics ingewikkelde zaken uitlegt aan ‘de moderne investeerder,’ maakte een zeer verhelderende vijfdelige serie infographics over batterijen op posterformaat, die ik hier graag aanbeveel.

Er zijn nu vier afleveringen verschenen, die je in no timebijpraten over de volgende zaken:

  1. De vijfde aflevering is nog niet online, maar zal gaan over alternatieven voor de huidige lithium-ionbatterij.

Drie kanttekeningen

Detail uit de derde aflevering van The Battery Series

Infographics bestaan bij de gratie van het weglaten van overbodige informatie. Daarin vind ik deze serie ontzettend goed geslaagd: The Battery Series is onderhoudend, begrijpelijk, leerzaam en goed gedocumenteerd.

Wat je wel moet weten: de batterijenserie is gesponsord door drie bedrijven die in de Verenigde Staten, Mexico en Canada grondstoffen (willen) delven die in lithium-ionbatterijen gaan: lithium, kobalt en grafiet. En is dus bedoeld om moderne investeerders aan te trekken, en vooral niet af te schrikken.

Dat is vooral relevant bij de vierde aflevering, die erover gaat hoe een batterij te maken met zo veel mogelijk Amerikaanse grondstoffen voor de van het elektrische autobedrijf Tesla in Nevada. Tesla dat alle grondstoffen daarvoor uit het Noord-Amerikaanse continent moeten gaan komen. Mijn kanttekeningen bij de vierde aflevering:

Detail uit de vierde aflevering van The Battery Series
  1. De infographic is heel expliciet over het tekort aan grondstoffen en de enorme prijsstijgingen die de verwachte vraag naar lithium, kobalt en grafiet nu al veroorzaakt, maar framet dat voor ‘de moderne investeerder’ als een uitdaging en niet als een risico. Terwijl een tekort aan grondstoffen batterijen en elektrische auto’s duurder en daarmee minder concurrerend maakt. Het kan dus ook een worden die uiteenspat.
  2. Daarmee samenhangend: nikkel maakt 80 procent van de batterijen van Tesla uit. Dit feit wordt wel benoemd, maar nikkel staat niet in het grafiekje met gestegen grondstoffenprijzen, terwijl Elon Musk eerder dat nikkel het meest van alles de kosten van batterijen bepaalt.
  3. Een auto die op batterijen rijdt moet heel licht zijn. Het succes van autobatterijen hangt daarmee ook af van zeldzame sterke en lichte metalen in de carrosserie, zoals boor, dat voornamelijk in Turkije wordt gedolven.

Binnenkort ga ik zelf uitgebreider in op de vraag hoe toekomstbestendig en planeetvriendelijk de lithium-ionbatterij is.

Detail uit de derde aflevering van The Battery Series van Visual Capitalist