Het bedrijf Visual Capitalist, dat met infographics ingewikkelde zaken uitlegt aan ‘de moderne investeerder,’ maakte een zeer verhelderende vijfdelige serie infographics over batterijen op posterformaat, die ik hier graag aanbeveel.
Er zijn nu vier afleveringen verschenen, die je in no timebijpraten over de volgende zaken:
- Hoe heeft de batterij zich ontwikkeld?
- Wat zijn de eigenschappen van de ideale batterij?
- Waar komt die snel groeiende behoefte aan batterijen vandaan?
- Welke grondstoffen zijn nodig om die behoefte te vervullen?
- De vijfde aflevering is nog niet online, maar zal gaan over alternatieven voor de huidige lithium-ionbatterij.
Drie kanttekeningen
Infographics bestaan bij de gratie van het weglaten van overbodige informatie. Daarin vind ik deze serie ontzettend goed geslaagd: The Battery Series is onderhoudend, begrijpelijk, leerzaam en goed gedocumenteerd.
Wat je wel moet weten: de batterijenserie is gesponsord door drie bedrijven die in de Verenigde Staten, Mexico en Canada grondstoffen (willen) delven die in lithium-ionbatterijen gaan: lithium, kobalt en grafiet. En is dus bedoeld om moderne investeerders aan te trekken, en vooral niet af te schrikken.
Dat is vooral relevant bij de vierde aflevering, die erover gaat hoe een batterij te maken met zo veel mogelijk Amerikaanse grondstoffen voor de Gigafactory van het elektrische autobedrijf Tesla in Nevada. Tesla heeft gezegd dat alle grondstoffen daarvoor uit het Noord-Amerikaanse continent moeten gaan komen. Mijn kanttekeningen bij de vierde aflevering:
- De infographic is heel expliciet over het tekort aan grondstoffen en de enorme prijsstijgingen die de verwachte vraag naar lithium, kobalt en grafiet nu al veroorzaakt, maar framet dat voor ‘de moderne investeerder’ als een uitdaging en niet als een risico. Terwijl een tekort aan grondstoffen batterijen en elektrische auto’s duurder en daarmee minder concurrerend maakt. Het kan dus ook een zeepbel worden die uiteenspat.
- Daarmee samenhangend: nikkel maakt 80 procent van de batterijen van Tesla uit. Dit feit wordt wel benoemd, maar nikkel staat niet in het grafiekje met gestegen grondstoffenprijzen, terwijl Elon Musk eerder heeft gezegd dat nikkel het meest van alles de kosten van batterijen bepaalt.
- Een auto die op batterijen rijdt moet heel licht zijn. Het succes van autobatterijen hangt daarmee ook af van zeldzame sterke en lichte metalen in de carrosserie, zoals boor, dat voornamelijk in Turkije wordt gedolven.
Binnenkort ga ik zelf uitgebreider in op de vraag hoe toekomstbestendig en planeetvriendelijk de lithium-ionbatterij is.
Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Batterijen: onmisbaar nu en in de toekomst. Maar wat zijn het? Batterijen zijn onmisbaar als we gas, olie en kolen achter ons willen laten. En ze maken ons mobieler. Maar wat zijn batterijen, hoe komen we eraan, en hoe werken ze? Een explainer voor wie scheikunde voortijdig heeft laten vallen. Dit wil ik doen met jullie vragen en ideeën over batterijen Ik vroeg jullie wat jullie zouden willen weten over de batterij van de toekomst. Op mijn oproep kreeg ik een overweldigend aantal reacties. De gezamenlijke kennis van de leden die reageerden, merkte ik, vormt een fantastische journalistieke kracht. Dit ga ik met jullie vragen en ideeën doen.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!