59
Facebook
Twitter
LinkedIn
Whatsapp
E-mail
Afgelopen september schreef ik over de stappen die we bij De Correspondent zetten om onze website privacyvriendelijker te maken. Inmiddels hebben we een aantal grote stappen gezet waarover ik jullie wil bijpraten.

Hoe jullie privacy is verbeterd op De Correspondent

In reactie op het boek Lees hier meer over het boek Je hebt wél iets te verbergen. Je hebt wél iets te verbergen van Een overzicht van Maurits’ artikelen vind je hier. Maurits Martijn en Een overzicht van Dimitri’s stukken vind je hier. Dimitri Tokmetzis schreef ik afgelopen september ‘Zo willen we De Correspondent nog privacyvriendelijker maken,’ schreef ik eerder. een stuk waarin ik onze eigen website onder de loep nam.

Ik legde daarin uit waarom De Correspondent diensten gebruikt die je volgen via Trackers zijn software en technologieën die door anderen worden gebruikt om jouw online gedrag te volgen. Cookies zijn een soort trackers. en wat we hieraan konden doen. Bijna vier maanden later is het tijd voor een update, want er is veel veranderd.

Vaarwel Google Analytics

De belangrijkste stap die we hebben gezet, is dat we afscheid hebben genomen van Google Analytics. Deze populaire Dat wil zeggen: we betaalden er niets voor maar gaven Google, door het gebruik van deze dienst, wel informatie over jullie surfgedrag. dienst gebruikten we om meer inzicht te krijgen in welke pagina’s of functies op onze website goed werken en welke verbetering nodig hebben, zodat jullie er als lezers en bijdragers meer aan hebben.

Na een zoektocht naar alternatieven hebben we gekozen voor het Informatie over het pakket Piwik vind je hier. opensourcepakket Piwik, met als belangrijkste reden dat we het op onze eigen servers kunnen draaien en de data zo In eigen beheer betekent dat we het pakket op onze eigen servers draaien. Hierdoor zijn we zelf eigenaar van de data en is deze niet in handen van een derde partij. Onze statistieken draaien op ons eigen domein: stats.decorrespondent.nl. hebben. Google krijgt dus geen data meer over jullie, onze bezoekers.

De eerste test met Piwik leek prima te gaan, maar algauw bleek dat het niet opgewassen was tegen grote bezoekersaantallen. De server waarop het pakket draaide, crashte om de haverklap. Het uitbesteden aan Piwik Pro, de for-profit-afdeling van het opensourcepakket, biedt aan de hele installatie en het management te doen. zou ons Dit is op basis van onze huidige bezoekersaantallen, maar omdat onze lezers- en ledengroep elke dag nog stijgt, zou dit bedrag snel verder oplopen. kosten. Dit bedrag vonden we niet te verantwoorden.

Wat de overstap ook vertraagde, was dat we door Google Analytics verwend zijn geraakt als het gaat om functionaliteiten en de manier waarop rapporten kunnen worden gemaakt. Piwik is een prima pakket, maar lang niet zo luxe als Google Analytics. Een tijd lang probeerden we van Piwik precies dezelfde informatie te krijgen als Google ons altijd gaf.

Tot we ons Mede dankzij een verhelderend gesprek met iemand van Piwik Pro. lang niet al die gegevens zijn nodig. In plaats van vanalles te meten en dan te kijken of we patronen kunnen vinden die ons helpen bij het verbeteren van De Correspondent, zijn we onszelf gaan afvragen wat we eigenlijk écht willen weten.

Sindsdien is het snel gegaan. Begin deze week zijn we definitief Inmiddels draaien we op een eigen Piwik-installatie die zichzelf opschaalt zodra het drukker wordt en die weer terugschaalt als de drukte voorbij is. Zo blijven de kosten beperkt, terwijl we toch bestand zijn tegen momenten van grote drukte. De rekening: inclusief het leergeld om het pakket en Elk softwarepakket heeft wel een paar bugs of vreemd geïmplementeerde functionaliteiten waar we als developers tegenaan lopen. Vaak komen we weer uit bij de vraag ‘Is it a bug or is it a feature’ en het maakt dit werk iedere dag op z’n zachtst gezegd weer interessant. beter te leren kennen, komt uit op eenmalig zo’n 7.000 euro en vanaf nu Geen slechte prijs als je bedenkt dat we daardoor niet meer hoeven te betalen met jullie data en daarmee jullie privacy weer een stukje beter beschermd hebben.

Meer controle over trackers

Om jullie video’s en podcasts te laten zien en luisteren, gebruiken we op De Correspondent YouTube, Vimeo en SoundCloud. Deze diensten zetten trackers in, stukjes software die je over het internet volgen.

Ook daar hebben we een oplossing voor gevonden: die trackers laten we pas toe Normaal wordt een video (of podcast) direct in de pagina geladen en kunnen de trackers die daaraan gekoppeld zijn meteen starten met de analyse van je gedrag. Het maakt daarbij niet uit of je het filmpje wel of niet bekijkt. Wanneer je een artikel laadt, wordt er Deze preview hosten wij op onze eigen servers waardoor we nog geen connectie hoeven te maken met YouTube, Vimeo of SoundCloud (en waardoor je dus niet getrackt wordt). getoond van het media-element. En pas als je de video bekijkt of de podcast beluistert, wordt de desbetreffende dienst - en de bijbehorende tracker - ingeladen. De controle of je dat wel of niet wilt, ligt daardoor weer Deze oplossing is nu actief bij alle publicaties op De Correspondent. Op een aantal andere pagina’s van onze website, zoals de publieke home of de pagina Over ons, moeten we dit nog doorvoeren.

En de overige trackers? Om onze artikelen te verrijken met grafieken gebruiken we LocalFocus. Dat programma gebruikt ook Google Analytics. Dus zijn we met de jongens van LocalFocus gaan praten en hebben we een oplossing gevonden zonder trackers.

Dan blijft alleen Informatie over New Relic vind je hier. New Relic nog over, waarmee we onze servers in de gaten houden. Hiervoor hebben we tot op heden Een goed alternatief zou voor ons een pakket zijn dat we, net als Piwik, ook zelf kunnen hosten. Suggesties zijn welkom! Laat ze achter in de bijdragen.

En nu?

Wij gaan de komende maanden zo veel mogelijk onze kennis delen over hoe wij ons aan het losworstelen zijn uit het ecosysteem van dataverzameling waaraan we de laatste jaren zo gewend zijn geraakt.

Dit zal variëren van artikelen over onze ervaringen tijdens dit proces, Denk hierbij bijvoorbeeld aan de manier waarop wij een oplossing hebben geïmplementeerd waarbij een servercluster automatisch servers bijschakelt wanneer het drukker wordt en weer terugschakelt als het rustiger is. Deze oplossing kan uiteindelijk veel kosten schelen terwijl je er toch op bent ingericht om pieken van grote bezoekersaantallen aan te kunnen. die voor ons en anderen goed werken, voorbeelden van opensourcecode die andere websitebouwers ook kunnen gebruiken en meer.

Ook willen we het komende jaar onze deuren openen en met geïnteresseerden in gesprek gaan over meer verbeteringen. Want privacy is en zal altijd een van de onderliggende kernwaarden zijn waarop we veel van onze keuzes baseren wanneer we nieuwe functionaliteiten voor De Correspondent bedenken.

Dus willen we jullie in staat stellen meer controle te hebben over de data die wij verzamelen. Op een te lanceren privacypagina zullen wij zo transparant mogelijk zijn over welke data we opslaan en Denk bijvoorbeeld aan welke stukken je als lid gelezen hebt zodat je deze snel kunt terugvinden via het persoonlijke menu, maar ook aan data waartoe we wettelijk verplicht zijn zoals gegevens over de betaling van het lidmaatschap en de mogelijkheid geven om dit aan of uit te zetten. En als het een nieuwe functionaliteit betreft waarvoor we privacygevoelige data moeten opslaan om de feature beter te laten werken, zullen we dat zo veel mogelijk op basis van De meeste online diensten gebruiken het principe van opt-out waarbij de nieuwe functionaliteit alvast voor je aangezet wordt zonder expliciete toestemming. Wij hebben liever dat je zelf kiest wat je wel en niet gebruikt en kiezen daarom voor opt-in. doen.

Het is dan aan ons om jou te overtuigen van het aanzetten van Denk bijvoorbeeld aan suggesties voor andere artikelen op basis van de artikelen die je eerder al bij ons hebt gelezen. en dat daar de leeservaring beter van wordt.

Wat ik jullie wil vragen

Als je een website beheert of direct (of indirect) invloed hebt op de richtlijnen die toegepast worden als het aankomt op Bijvoorbeeld nieuwsbrieven, analytics, cookies of A/B testing tools. met betrekking tot jullie bezoekers, deel dan je kennis met ons. Wat zijn jullie overwegingen en doorslaggevende factoren om de data te verzamelen die jullie verzamelen? Lang niet alle dataverzameling is slecht, zolang er maar een Lees hier welke privacy-gerelateerde vragen jouw organisatie zichzelf kan stellen. goede en bewuste reden achter zit en je respect hebt voor degene over wie je de data verzamelt. Hoe verlopen die gesprekken? Merk je weerstand door tegenstrijdige belangen? Hoe gaat je organisatie daarmee om?

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief
Ik wil graag met jullie in contact treden en in gesprek gaan over hoe privacy-respecterende oplossingen eruit zouden kunnen zien zonder dat dit de doelstellingen van je organisatie onder druk zet. En over hoe we deze zouden kunnen uitdragen zodat ook andere websites deze eenvoudig kunnen implementeren.

In gesprek over een privacyvriendelijker internet Laten we met elkaar in gesprek gaan over hoe wij gezamenlijk het internetlandschap privacyvriendelijker kunnen maken voor jouzelf, onze bezoekers, gebruikers en leden. Zodat we de eindgebruikers zelf in staat stellen te bepalen wat ze prijsgeven. Meld je hier aan

Correctie 13-1-2017: Een eerdere versie vermeldde dat Google informatie over jullie verkocht aan andere adverteerders. Dat is incorrect en geschrapt.

Lees ook:

Deze week verbeteren wij iedere dag onze privacy. Doe je mee? #privacyweek Onze privacy staat onder druk. Maar daar is iets aan te doen. Daarom roepen we deze week uit tot #privacyweek. Vijf dagen lang doen we samen met jullie een paar simpele, maar broodnodige stappen die onze privacy beter beschermen. Doe mee! Lees de tip hier terug Installeer jij vandaag ook een blocker tegen digitale spionnen? #privacyweek Als je websites bezoekt, word je continu bespioneerd door honderden bedrijven. Daarom op dag 2 van de Privacyweek: installeer software die nieuwsgierige bedrijven buiten je computer houdt. Lees de tip hier terug Neem jij vandaag een wachtwoordmanager om je beter te beschermen? #privacyweek Op de derde dag van de Privacyweek nemen we een cruciale stap in de bescherming van onze data en digitale levens. We nemen onze wachtwoorden onder handen. Lees de tip hier terug Vraag wat de Belastingdienst allemaal over jou weet #privacyweek Op dag 4 van de Privacyweek vragen we bij de Belastingdienst op wat die allemaal over ons weet. Doe je mee? Lees de tip hier terug Begin een gesprek over privacy op je werk #privacyweek Je kunt zelf de nodige stappen zetten om je privacy te verbeteren, zoals overstappen van WhatsApp naar Signal, een blocker en een wachtwoordmanager installeren en je gegevens opvragen bij de Belastingdienst. Maar je hebt ook nog invloed als je privacy bespreekt op je werk. Lees hier de tip terug

Benieuwd naar de rest van het artikel?

Dan kun je gewoon verder lezen. Wij geloven niet in betaalmuren, omdat we het belangrijk vinden dat onze journalistiek zoveel mogelijk mensen bereikt. Wil jij toegang tot alle verhalen? Word dan lid!