Deze week verbeteren wij iedere dag onze privacy. Doe je mee? #privacyweek

Onze privacy staat onder druk. Maar daar is iets aan te doen. Daarom roepen we deze week uit tot #privacyweek. Vijf dagen lang doen we samen met jullie een paar simpele, maar broodnodige stappen die onze privacy beter beschermen. Doe mee!

Op oudejaarsavond slingerde Donald Trump een typische Trump-opmerking de wereld in. ‘You want something to really go without detection,’ zei de aanstaande president van de Verenigde Staten, ‘write it out and have it sent Het was een reactie op vragen over de rol van de Russen bij de hack op de Democratische Partij. Trumps woorden bleven nog uren rondgaan op social media, en dan met name deze:

‘No computer is safe.’

Hoon viel Trump ten deel. Maar zo absurd is de uitspraak niet. Neem bijvoorbeeld alleen al deze drie berichten van de afgelopen weken:

  • De Nederlandse politie mag binnenkort computers en apparaten van verdachte burgers hacken;
  • Er zijn in heel 2016 bijna 5.500 datalekken gemeld bij de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens. Het aantal lekken in de zorg, een sector die met zeer gevoelige informatie werkt, En dat zijn alleen de lekken die bedrijven naar buiten hebben gebracht.
  • Yahoo maakt bekend dat het slachtoffer was van de grootste hack ooit: 1 miljard klanten zijn slachtoffer.

Dagelijks worden systemen gekraakt, databases leeggetrokken, persoonsgegevens gelekt, identiteiten gestolen, computers overgenomen en als digitaal wapen ingezet.

Inderdaad: geen computer is veilig

Onze data zijn niet alleen prooi voor hackers of hackende overheden. Achter de meeste populaire websites schuilen tientallen onzichtbare bedrijven die ons Facebook en Google weten meer over wat we doen en wat ons drijft dan onze beste vrienden. En voor ieder maatschappelijk probleem tuigt de overheid weer een nieuwe database op.

Facebook en Google weten meer over wat we doen en wat ons drijft dan onze beste vrienden

Zo gek is het dus niet dat privacy en digitale veiligheid ons meer en meer bezighouden. Recent gaf 79 procent van 24.000 ondervraagden aan zich zorgen te maken over een gebrek aan online privacy. Slechts 15 procent van 28.000 Europese burgers heeft het gevoel controle te hebben over zijn persoonlijke data. En de enorme hoeveelheid reacties die wij hebben gekregen op ons boek Je hebt wél iets te verbergen - waarin wij laten zien hoe hackers, bedrijven en overheden jagen op onze persoonlijke data- bevestigt: privacy leeft meer dan ooit.

Dan zou je denken: doe er wat aan! Neem maatregelen. Bescherm je gegevens. Kies voor privacyvriendelijke diensten.

Maar dat blijkt een ander verhaal.

We zitten gevangen in de privacyparadox

Want kijken we naar ons gedrag, dan doemt een heel ander beeld op. Dan gedragen we ons totaal niet naar de privacyzorgen die wij zeggen te hebben. Dan blijven we dezelfde wachtwoorden gebruiken. Dan blijven we dagelijks de Facebookmachine met onze data voeden. En stemmen we gewoon weer op voor wie privacy net zo belangrijk is als de waterschapsverkiezingen voor de burger.

Zeker, dat kun je hypocriet noemen, of een totaal gebrek aan ruggengraat. Kenners noemen het de ‘privacyparadox’: we zeggen dat we onze privacy belangrijk vinden, maar handelen daar nauwelijks naar. Maar misschien helpt het als we het samen doen. Daarom roepen wij deze week uit tot Privacyweek.

Wat is de #privacyweek?

Vijf dagen lang zetten we iedere dag samen één stap die ieders privacy verbetert. Iedere dag roepen we op om een concrete actie te ondernemen die niet veel tijd kost, maar die je gewoon een keer moet doen. Met deze acties hopen we dat het gesprek over privacy met vrienden, familie, collega’s, opdrachtgevers, klanten, zorgverleners, bedrijven en overheden van de grond komt. En door gezamenlijke actie te ondermenen hopen we dat privacyschenders inzien dat wij onze zorg om privacy niet alleen uiten, maar ook bereid zijn om ernaar te handelen.

Dus doe mee, deel dit stuk met vrienden en familie en spoor ze aan mee te doen. Samen maken we het verschil.

Verwacht de komende dagen tips over goede wachtwoorden, De Belastingdienst en manieren om ervoor te zorgen dat je baas jouw data goed beschermt.

Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.

Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.

Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!