Hallo luisteraars! Rutger is alweer op vakantie, dus dit keer maakte ik (Jesse) een podcast met Johannes Visser, onze correspondent Onderwijs.

Johannes schrijft voor ons nogal conservatieve stukjes over het onderwijs die, als ik het even ongenuanceerd samenvat, vaak met de conclusie eindigen dat het allemaal best oké gaat met het Nederlands onderwijs. Nu heb ik bijzonder slechte ervaringen met school in algemene zin. Die beroerde ervaringen heb ik altijd toegeschreven aan ons beroerde onderwijssysteem. Daarom een gesprek over onderwijs met Johannes.

Onderwerpen die voorbij komen

Ik vraag me af of onderwijs niet meer moet worden gebaseerd op wat leerlingen willen leren. Maar Johannes denkt dat hij als leraar beter weet wat goed voor leerlingen is dan zijzelf. Verder:

  • Waarom het perspectief van de leerling niet alles zegt over de kwaliteit van het schoolsysteem.
  • Is het belangrijk dat leerlingen dingen doen die ze niet leuk vinden?
  • Wat is eigenlijk de invloed van onderwijs en onderwijsbeleid op leerprestaties?
  • Hoe kan het onderwijs in Nederland beter?
Waarom leerlingen een leraar nodig hebben om te leren Leren kinderen meer als je ze zelf dingen laat ontdekken? Sinds de jaren zestig duikt dit idee van ‘ontdekkend leren’ in telkens andere bewoordingen op. Maar wat is ervan waar? Waarom leerlingen een leraar nodig hebben om te leren Juist nu je alles kunt googelen, moet onderwijs over kennis gaan Volgens het belangrijkste onderwijsadvies van 2016 zou onderwijs zich minder op kennis moeten richten. Samenwerken, creativiteit en digitale vaardigheden zouden belangrijker moeten worden. Aan die gedachte liggen twee hardnekkige mythes ten grondslag, die ik in dit stuk ontkracht. Juist nu je alles kunt googelen, moet onderwijs over kennis gaan Waarom kleine klassen beter zijn Schoolklassen in Nederland worden steeds groter. Is dat erg? Vaak hoor ik van niet-leraren dat eigenlijk nooit is bewezen dat leerlingen meer leren in een kleinere klas. Vandaag prik ik die mythe door. Waarom kleine klassen beter zijn Het onderwijs krijgt een 4. Voor de moeite Al sinds ik de havo met een karig zesje afsloot, ben ik allergisch voor de schoolprestatiefetisj. Ik voel de jeuk alweer komen, nu staatssecretaris Sander Dekker van plan is scholieren cum laude te laten slagen als ze netjes door de onderwijshoepel zijn gesprongen. Het onderwijs krijgt een 4. Voor de moeite