Luisteren: wat er van ons onderwijs te leren is

Als autodidact heeft Jesse altijd geloofd dat ons schoolsysteem radicaal anders moet. Johannes, naast correspondent ook leraar, gelooft daar niet in. Het Nederlands onderwijs is volgens hem best oké. Hoog tijd, kortom, voor een gesprek over dit onderwerp.

Hallo luisteraars! Rutger is alweer op vakantie, dus dit keer maakte ik (Jesse) een podcast met Johannes Visser, onze correspondent Onderwijs.

Johannes schrijft voor ons nogal conservatieve stukjes over het onderwijs die, als ik het even ongenuanceerd samenvat, vaak met de conclusie eindigen dat het allemaal best oké gaat met het Nederlands onderwijs. Nu heb ik bijzonder slechte ervaringen met school in algemene zin. Die beroerde ervaringen heb ik altijd toegeschreven aan ons beroerde onderwijssysteem. Daarom een gesprek over onderwijs met Johannes.

Onderwerpen die voorbij komen

Ik vraag me af of onderwijs niet meer moet worden gebaseerd op wat leerlingen willen leren. Maar Johannes denkt dat hij als leraar beter weet wat goed voor leerlingen is dan zijzelf. Verder:

  • Waarom het perspectief van de leerling niet alles zegt over de kwaliteit van het schoolsysteem.
  • Is het belangrijk dat leerlingen dingen doen die ze niet leuk vinden?
  • Wat is eigenlijk de invloed van onderwijs en onderwijsbeleid op leerprestaties?
  • Hoe kan het onderwijs in Nederland beter?