Hallo luisteraars! Rutger is alweer op vakantie, dus dit keer maakte ik (Jesse) een podcast met Johannes Visser, onze correspondent Onderwijs.
Johannes schrijft voor ons nogal conservatieve stukjes over het onderwijs die, als ik het even ongenuanceerd samenvat, vaak met de conclusie eindigen dat het allemaal best oké gaat met het Nederlands onderwijs. Nu heb ik bijzonder slechte ervaringen met school in algemene zin. Die beroerde ervaringen heb ik altijd toegeschreven aan ons beroerde onderwijssysteem. Daarom een gesprek over onderwijs met Johannes.
Onderwerpen die voorbij komen
Ik vraag me af of onderwijs niet meer moet worden gebaseerd op wat leerlingen willen leren. Maar Johannes denkt dat hij als leraar beter weet wat goed voor leerlingen is dan zijzelf. Verder:
- Waarom het perspectief van de leerling niet alles zegt over de kwaliteit van het schoolsysteem.
- Is het belangrijk dat leerlingen dingen doen die ze niet leuk vinden?
- Wat is eigenlijk de invloed van onderwijs en onderwijsbeleid op leerprestaties?
- Hoe kan het onderwijs in Nederland beter?
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!