Spring naar inhoud

Hoe was de opkomst van de verkiezingen onder jonge kiezers?

De Tweede Kamerverkiezingen hadden een hogere opkomst dan in 2012. Ik vroeg me af: geldt dat ook voor de jonge kiezers?

Verschillende organisaties startten hun eigen initiatief om zoveel mogelijk jongeren naar de stembus te krijgen. BNN-presentator Tim Hofman reisde op de dag van de verkiezingen met zijn ‘Stembus’ van school naar school met als doel zoveel mogelijk jongeren aan het stemmen te krijgen. Of zoals hij het zelf noemt: ‘opdat onze generatie zich helemaal de moeder stemt 15 maart’.

Platenlabels Topnotch en Noah’s Ark begonnen samen met onder andere Spotify en FunX de campagne !Mets (Stem!, omgekeerd). Met hun muziek en via social media en events wilden ze hun jonge publiek zoveel mogelijk informeren en motiveren om te gaan stemmen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken hoopte via Snapchat zoveel mogelijk jongeren te overtuigen.

Er waren twee goede redenen voor deze jongerencampagnes. In het Verenigd Koninkrijk bleef 36 procent van de jonge kiezers tussen 18 en 24 jaar thuis tijdens het Brexit-referendum. In Amerika ging 50 procent van de jongeren tussen 19 en 29 jaar niet naar de stembus tijdens de presidentsverkiezingen.

In Nederland mochten 850.000 jongeren dit jaar voor het eerst stemmen voor de Tweede Kamer. Dit aantal staat ongeveer gelijk aan 15 zetels in de kamer. Veel organisatoren die ik heb gesproken hoopten dat de jonge kiezer het populistische tij in Nederland zou keren.

Het resultaat? Dit jaar ging 66 procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar naar de stembus (bron: Ipsos, voorlopige uitslag). Met de vorige verkiezingen bracht nog 70 procent van alle jonge kiezers zijn stem uit. Hoewel de landelijke opkomst dit jaar met ruim 6 procent is gestegen, is de opkomst onder jongeren met 4 procent gedaald.

Journalist, gespecialiseerd in beeldvorming