Ik ben een groot fan van het profielwerkstuk dat leerlingen in hun laatste schooljaren maken. Ze mogen zelf bedenken waar ze meer over zouden willen leren, en dat leidt vaak tot fantastische resultaten.

Zo maakte een leerling afgelopen jaren haar eigen cabaretvoorstelling, schreef een ander een fantastisch werkstuk over de verschillen tussen Ot en Sien en Jip en Janneke en de tweede feministische golf, en onderzochten leerlingen de mogelijkheid om filosofie als vak aan te bieden op school.

Manou wil iets met poëzie doen voor haar profielwerkstuk. Maar ze weet niet zo goed hoe en waarom. Komt ze verder? Dat hoor je in deze aflevering van En NU luisteren!

Het profielwerkstuk: de Bildung van de 21ste eeuw In onderwijs gericht op efficiency en output, staat het klassieke Bildungsideaal onder druk. Toch is er ook in het huidige onderwijs ruimte voor zelfontplooiing aan de hand van kennis- en cultuuroverdracht. Het profielwerkstuk: dat is Bildung in de 21st century. Lees het stuk hier terug Podcast: Waarom zou je leraar worden? Manou (17) gaat op onderzoek uit Manou (17) weet nog niet wat ze wil worden. Ze zou wel met kinderen willen werken, maar weet niet of dat echt wat voor haar is. Daarom vroeg ze haar docenten voor de podcast En NU luisteren!: ‘Waarom bent u eigenlijk leraar geworden?’ Beluister de podcast hier Podcast: Sam (17) vroeg wat zijn schoolgenoten stemmen vandaag. Want hun stem is doorslaggevend Voor de onderwijspodcast En NU luisteren! ging mijn mentorleerling Sam (17) op pad met 1.001 vragen over de verkiezingen. Ik was verbaasd over de antwoorden: leerlingen willen alles over de politiek weten. Luister de podcastaflevering hier terug