Beste,

Er is dus gewoon een Chinese Tesla, met 180.000 werknemers. Daarover publiceerde ik afgelopen week een portret.

Maak kennis met de grote broer van Tesla, waar bijna niemand van heeft gehoord Auto- en batterijenfabrikant Tesla mag dan bijna wekelijks het nieuws halen, het is niet half zo groot als het onbekende Chinese bedrijf BYD. Dat heeft 180.000 man in dienst en maakte onder meer de elektrische bussen die rondrijden op Schiphol. En veel, heel veel batterijen. Een kleine kennismaking. Lees het verhaal van Thalia hier terug

Er verschenen heel leuke en nuttige bijdragen onder het stuk. Zo over het veranderende straatbeeld in twee Chinese steden waar hij auto’s van BYD tegenkwam:

‘Onlangs reed ik door Shenzhen en Suzhou (bij Shanghai). Inderdaad een boel BYD-auto’s. Maar niet alleen veel elektrische auto’s, ook bijna alle brommers en bussen waren elektrisch. Een rare gewaarwording aangezien je veel lawaai verwacht, maar dat is er dus niet.’

Verder dat BYD in tegenstelling tot Tesla wél dividend uitkeert. En dat er ook al BYD-taxi’s rondrijden in (mijn eigen) Rotterdam! Helemaal gemist.

Wat eraan komt

Een groot verhaal over hoeveel CO2-uitstoot de elektrische auto scheelt ten opzichte van de benzineauto. Ik sprak inmiddels met Richard Smokers van TNO, die al 25 jaar dit soort berekeningen maakt.

Smokers (inderdaad, goeie achternaam voor dit onderwerp) legde me telefonisch uit waarom alle verschillende berekeningen hierover op verschillende antwoorden uitkomen en waarom dat uiteindelijk weinig uitmaakt.

Het verhaal is bijna-bijna af! De publicatie staat gepland voor morgen.

Over batterijen die je niet hoeft te verplaatsen

Een oude kolenmijn ombouwen tot duurzame waterpomp: kan het? In Duitsland gaan ze het proberen.

Van kolenmijn tot waterpomp Bloomberg schrijft over het plan van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Lees ‘How to Make Electricity in a Disused Coal Mine’

Het is een van de prachtige verhalen die ik afgelopen maanden tegenkwam over zogeheten stationaire opslag:het bewaren van groene energie op andere manieren dan in een transporteerbare batterij.

Dit is een onderwerp waar ik weinig aan doe, omdat ik vooral over mobiliteit schrijf.

Maar het is wel een belangrijk onderwerp. De groene energie die we de komende jaren steeds massaler gaan opwekken, zullen we immers ook moeten opslaan en vanaf tal van nieuwe (minder centrale) locaties moeten kunnen transporteren.

Daarom leg ik nu, ter vervollediging van mijn eigen batterijenonderzoek, een verzameling aan van de beste verhalen van elders over stationaire opslag. Deze verschijnt binnenkort online. Leestips over dit onderwerp zijn meer dan welkom!

Afronding van de batterijenserie

Met deze verhalen sluit ik mijn batterijenserie af. Waar ik dacht er anderhalf verhaal aan te besteden, heb ik er uiteindelijk zeventien over gemaakt. Plus een reeks notities.

Mocht dat overdreven lijken: we gaan batterijen nog zo hard nodig hebben de komende jaren. Ik wil het dossier daarom gaan bijhouden.

Vakantie

Van Koningsdag tot en met 21 mei ben ik weg. Nou ja, bijna - ik zit op een volkstuintje met als enige elektrische apparaten verlichting, een magnetron en een tosti-ijzer.

In elk geval ga ik offline.Als ik je voor de tussentijd één leestip mag geven: lees ‘Neuralink and the Brain’s Magical Future’van Tim Urban op Wait But Why!

Een collega zei: ik print het wel uit, maar zag toen dat het 100 bladzijden was. Het is inderdaad een boekwerk, maar Urbans cartoons en talloze YouTube-filmpjes maken dat je erdoorheen vliegt.

leg ik uit waarom ik dit verhaal zo de moeite vind.

Een toverhoed voor de hersenen Of ga gewoon meteen naar deze briljante productie van Wait But Why over de toekomst van onze hersenen. Het is een kans om in een paar uur enorm veel wijzer te worden over alles wat we wel en niet weten over onze hersenen. Over hoe we nog nauwer gaan samenwerken met de machine en over hoe we die democratisch de baas blijven. Lees ‘Neuralink and the Brain’s Magical Future’ Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Abonneer je hier

P.S. Zoals je ziet staat de wekelijkse mail nu ook op de site van De Correspondent. Mooi lichtblauw, en handig bij het delen.