Verder lezen over de CO2-uitstoot van elektrische auto’s?

De milieuvriendelijkheid van de elektrische auto versus de benzineauto is afgelopen jaren door talloze wetenschappelijke instituten onderzocht.

Dit ging in zogeheten levenscyclus- en wieg-tot-graf-analyses (die de productie en het afvoeren van auto’s meetellen) en well-to-wheel-analyses (die zich richten met name richten op het verschil in (ecologische) kosten van brandstofproductie).

Dit zijn de studies die ik heb gebruikt en gelezen voor mijn verhaal hierover.

De Nederlandse analyse van TNO, waarvan ik de cijfers uiteindelijk heb gebruikt (2015) Het goed leesbare onderzoek door de Union of Concerned Scientists die de klimaatverandering willen beperken (2015) Dit recente onderzoek uit Applied Energy brengt de situaties in Brazilië, China, Frankrijk, Italië en de VS in kaart (2016) Journalistiek onderzoek van Krautreporter dat concludeert dat de elektrische auto in Duitsland alleen schoon is als deze rijdt op groene energie (2017) Een door Krautreporter aangehaald rapport van de TU Dresden dat voor Duitsland op somberder cijfers uitkomt (2014) Over het verschil in CO2-uitstoot tussen aluminium en stalen carrosserie lees je hier meer (2016) En lees hier mijn verhaal over benzine- versus elektrische auto’s
Correspondent Mobiliteit & Stadsleven
Thalia Verkade