Dagelijks willen we journalistieke producties maken die niet alleen in tekst interessant zijn, maar ook in beeld goed en vernieuwend zijn. Daarom zijn we altijd op zoek naar nieuwe beeldmakers om mee samen te werken.

Onze beeldredactie bestaat uit een infographicdesigner, een illustrator-ontwerper en twee beeldredacteuren die zijn opgeleid als fotograaf. Allemaal makers dus, die weten hoe lastig het is om jezelf ertussen te krijgen bij interessante bureaus en redacties.

Zo veelstemmig als al onze correspondenten zijn en zoveel verschillende onderwerpen als zij belichten, zo divers mag de beeldtaal zijn.

Daarom willen we die drempel bij De Correspondent verlagen. Dat doen we door met enige regelmaat een portfoliodag te organiseren. Die zijn altijd succesvol. Elke keer weer ontdekken we nieuwe beeldmakers met wie we nu samenwerken en ons verlanglijstje van makers met wie we in de toekomst hopen te kunnen werken groeit ook.

Want: zo veelstemmig als al onze correspondenten zijn en zoveel verschillende onderwerpen als zij belichten, zo divers mag de beeldtaal zijn. Het gaat altijd om de juiste match tussen correspondent, maker en onderwerp.

Ben jij een beeldmaker die we zoeken?

We zoeken beeldmakers die zowel in vorm als inhoud een interessante verrijking kunnen zijn van de journalistieke projecten waar onze correspondenten aan werken.

Dat zijn dus makers met een eigen, verfrissende en onderscheidende stijl van hoge kwaliteit, die bovendien specifieke interesses of ideeën hebben bij de onderwerpen waar onze correspondenten over schrijven. Want zulke samenwerkingen leveren de beste verhalen op.

Stuur dan nu in!

De regels zijn simpel: De volgende portfoliodag staat gepland op 12 juli 2017. Wil je meedoen, stuur dan vóór 26 juni een mailtje naar portfolio@decorrespondent.nl.

Vervolgens maken we een selectie uit de inzendingen, zodat mijn collega-beeldredacteur Yara en ik omstebeurt een dag lang elk halfuur met een andere beeldmaker kunnen praten. Woon of ben je in het buitenland, dan voeren we het gesprek via Skype.

Maak een scherpe selectie, wees kort van stof en zo specifiek mogelijk.

Stuur je portfolio en vertel waar je over zou willen praten. Maak een scherpe selectie (maximaal tien beelden), wees kort van stof (maximaal 200 woorden) en zo specifiek mogelijk over wat je zou willen bespreken.

Op basis daarvan kunnen Yara en ik beoordelen of een gesprek voor beide partijen interessant kan zijn. Uiterlijk 30 juni laten we je weten of je bent uitgenodigd.

Lukt het je niet om voor deze portfoliodag iets in te sturen? Lees je deze oproep te laat? Geen getreur. We blijven dit soort dagen eens in de zoveel maanden organiseren, dus stuur vooral je portfolio en ideeën in en je komt vanzelf bij het selecteren voor de volgende portfoliodag aan bod.

Op de hoogte blijven van beeld op De Correspondent? In mijn wekelijkse mail deel ik wat ik zoal tegenkom als correspondent Beeld & Beeldvorming. Én ik geef kijkjes achter de schermen bij onze beeldredactie. Schrijf je hier in voor mijn wekelijkse mail Sneak previews op Instagram Veel beeld dat we op De Correspondent publiceren laten we door beeldmakers speciaal voor bij onze verhalen maken. Op Instagram geven we sneak previews van die beelden, vaak nog voor ze op De Correspondent worden gepubliceerd. Aandacht voor het beeld, zonder alle tekst er omheen. En tegelijk vormt daarmee dat account een mooi overzicht van al die soorten beeldmakers waar we mee samenwerken. Volg ons ook op Instagram

Meer over beeldredactie op De Correspondent:

Hoe beeld van bonsai onze lezers boos maakte Meestal is beeld in de journalistiek ondergeschikt aan het woord. Onterecht. Goede beeldredactie is niet kiezen voor het cliché, maar voor het onverwachte beeld. Die aanpak riep, toen ik bonsaifoto’s plaatste bij een verhaal over de levens van bomen, onverwacht heftige reacties op. Lees mijn verhaal hier terug Kunst moet van nice to know naar need to know in de journalistiek Meestal vind je interessante kunstprojecten alleen in de kunstsecties van media. En dat terwijl kunst goed in staat is ons op een andere manier naar de wereld te laten kijken. Daarom een pleidooi om kunst een prominentere rol te geven in journalistiek. Lees mijn verhaal hier terug