Beste,

Deze week gaf Vrij Nederland bij het verschijnen van zijn jaarlijkse Thrillergids een cadeau: ‘Sherlock Holmes voorgelezen, want zelf lezen is zó ouderwets.’

Is dat zo, vroeg ik me af? Op zoek naar cijfers stuitte ik op een van de dat toevallig deze week verscheen. Uit onderzoek naar twintig Amerikaanse audioboekuitgevers blijkt de populariteit van audioboeken in 2016 opnieuw flink gegroeid (met 18 procent).

Bijna 90 miljoen luisterboeken werden er in de VS verkocht. (Voor wat perspectief: het aantal verkochte fysieke boeken lag op 674 miljoen.) Waardoor komt die groei? In een eerste verkenning kwam ik op deze vijf redenen waarom we meer gaan luisteren:

1. De smartphone maakt luisteren makkelijk

Dankzij onze telefoons kunnen we vrijwel alles luisteren wanneer we dat willen. Daarmee openden ze de deur voor luisterboeken naar een groter publiek. 29 procent van de luisteraars geeft aan dat via zijn of haar telefoon te doen. Logisch ook, die heb je altijd bij de hand.

2. Apps vergroten het publiek

Het wemelt van de apps die al die audioboeken vind- en luisterbaar maken voor iedereen. Waar deze platforms eerder voornamelijk door mensen met een leesbeperking gebruikt werden, spreken ze nu een veel breder publiek aan.

In Nederland hebben we sinds 2015 het uit Zweden overgewaaide en kunnen we ook via Audible van Amazon en iTunes veel luisteren. Veelal bieden deze apps een abonnement aan, zodat je bijvoorbeeld onbeperkt kunt luisteren voor een tientje per maand. Als je met het web verbonden bent, maar ook als je in het vliegtuig zit.

3. Er komen nóg meer apparaten bij

61 procent van de luisteraars geeft al aan het liefst naar audioboeken te luisteren terwijl ze thuis aan het relaxen zijn. Door de intrede van nieuwe apparaten is het straks nóg makkelijker om thuis te luisteren. Zie bijvoorbeeld de van de HomePod (na de Amazon Echo en Google Home het nieuwe ‘slimme geluidsapparaat’ mét microfoon van Apple) eerder deze week. Onze digitale assistenten Siri en Alexa kunnen we naast verzoeknummertjes en het weerbericht ook vragen om te worden voorgelezen.

4. Het boekenaanbod groeit

Het aanbod van ingesproken boeken groeit ook. Vorig jaar kwamen er 50.937 audioboeken uit. Een flinke groei van 43 procent ten opzichte van 2015. Ook zal de kwaliteit toenemen, want in een groeiende markt zullen uitgevers en platforms meer investeren in technologie en goede voorlezers.

5. Je kunt multitasken

Een ander groot voordeel van luisterboeken: of je nu een rondje aan het hardlopen bent, in de auto zit of een grote schoonmaak houdt: het luisteren van een audioboek laat zich uitstekend combineren met andere bezigheden. Het is daardoor makkelijker in te passen in onze volle levens. En je kunt er natuurlijk ook altijd mee in slaap vallen.

En de groei zet vermoedelijk door

Mijn verwachting is dat de markt blijft groeien. Vooral door jongeren, want bijna de helft van de Amerikaanse luisteraars is onder de 35 en luistert zo’n 15 boeken per jaar. Als je als uitgever een jonger publiek wilt bereiken, dan kan een audioboek dus een goede vertelvorm zijn.

Wat ook opvalt en mogelijkheden biedt: bijna driekwart van luisterlezers kiest voor fictie. Voor non-fictie-uitgevers blijkt er nog een wereld te winnen. Ook met de vorm kan meer geëxperimenteerd worden: 96 procent van de audioboeken verschijnt oningekort. Wat als je een luisterboek bijvoorbeeld publiceert in afleveringen, zodat je het luisteren ervan nóg beter in kunt passen in je ritme?

Zelf wilde ik hier graag mee experimenteren. Daarom vroegen we om verhalen uit zijn pas bij ons verschenen boek Thuis ben je in te spreken. In afleveringen die nog geen vijf minuten duren, zodat je makkelijk kennis kunt maken. De laatste aflevering verschijnt volgende week alweer, daarna maken we de balans op.

Dit zijn allemaal positieve geluiden over het luisterboek. Ongetwijfeld brengt het ook nadelen mee. Zo blijkt uit een dat het luisteren naar een boek als ‘minder’ wordt ervaren dan het lezen ervan. Je kunt het niet vasthouden, in je kast zetten of - een opvallend vaak gehoord voordeel van papieren boeken naar aanleiding van de oproep in mijn vorige nieuwsbrief - aan het papier ruiken. Tot zover mijn eerste verkenning. Ik houd jullie op de hoogte van nieuwe inzichten.

Tot volgende week,

Milou

Mijn nieuwsbrief per mail ontvangen? Dat kan! Bijna elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn zoektocht naar het lezen, schrijven en uitgeven van de toekomst. Schrijf je hier in!