Op over de godenbeelden die we met fotoshop kunnen maken, volgden reacties met de strekking: Een ander lid mailde: ‘Hoewel ik je verhaal herken en begrijp, heb ik toch ergens het idee dat je geen recht van spreken hebt vanwege je physique.’

Die aanname is interessant. Ik ben wit, jong en slank, dus hoef ik niet erg gefotoshopt te worden. Ik pas op deze leeftijd nog met weinig fotoshop in het plaatje, en dus hoef ik me niet op te winden over een rigide schoonheidsideaal waaraan bijna niemand kan voldoen. Integendeel. Dat ik, als ik minder wit, jong, en dun was geweest, als vanzelfsprekend méér zou zijn verbouwd, lijkt me de kern van het probleem.

Bovendien: ook aan mij valt genoeg te shoppen, aangezien ik net als alle mensen poriën, pukkels en putten heb. Daarom durfde ik ook niet in bikini op de foto.

En daarom vond ik het ook best spannend om geshopt te worden. Eén beeldbewerker vroeg me: ‘Moet ik me zorgen maken over je geestesgesteldheid, als je straks mijn versie van jouw gezicht te zien krijgt?’

In mijn volgende stuk vertel ik of zijn zorg gegrond was, en ga ik in op de maatschappelijke gevolgen van al dat gefotoshop.

Meer lezen?

Waarom de #beachbody vraagt om een nieuwe beeldenstorm Het is bijna zomer - hoogste tijd voor een beach body, vinden de glossy’s. Maar waarom blijven we ons spiegelen aan die gefotoshopte lichamen? Ik ontdekte: iemand airbrushen is hem toevoegen aan het rijk der moderne goden. Lees mijn verhaal hier terug Hoe de mens een batterij werd (en de economie ons tot opladen dwingt) Van vakanties om ‘bij te tanken’ tot wandelingen ‘waar we energie van krijgen’ en ‘Chief Energy Officers’ als de leidinggevenden van de toekomst: ‘energie’ is de heilige graal van deze eeuw. Maar waar laden we ons eigenlijk voor op? Lees het verhaal van Lynn hier terug Hoe Harry Potter al twintig jaar een niet zo geheim genootschap betovert Welke ervaringen scheppen het moderne leven? Pottermania, bijvoorbeeld. Al twintig jaar geeft de bebrilde tovenaarsleerling zijn fans waar ze naar op zoek zijn: de kans om ergens bij te horen. En dan het liefst via een online clubje. Lees het verhaal van Nina hier terug