Beste,

De grootste angst van elke winkelketen? Concurreren met Amazon. Toen Amazon vorige week bekendmaakte de winkelketen Whole Foods over te nemen voor 13,7 miljard dollar, stortten van andere supermarktketens dan ook meteen in.

In het boekenvak gingen de alarmbellen al eerder af, toen Amazon in 2015 zijn eerste opende in de VS. Intussen zijn er daar nog zeven bij gekomen, en nog vijf ‘are coming soon.’

Amazon, het monster dat de boekenwereld verovert

Deze stap past perfect bij Amazons missie. Het bedrijf dat ooit begon als online boekwinkel, grijpt overal in boekenland om zich heen. The New York Times het mooi op een rij:

  • Amazon heeft bijna de helft van alle boekverkoop in de VS in handen, e-book en papier.
  • Met de komst van de e-reader Kindle in 2007 joeg Amazon het e-book en uitgeven in eigen beheer aan.
  • Het kocht audioboekenproducer en -verkoper Audible.
  • Evenals recensieplatform Goodreads.
  • Het begon zijn eigen uitgeverij die intussen 14 imprints (handelsmerken) telt.
  • En heeft sinds een paar maanden een eigen bestsellerlijst, Amazon Charts.

Zoals Jeff Bezos het zelf ooit Amazon is not happening to book selling. The future is happening to book selling.’ En de toekomst vindt nu óók fysiek plaats.

Het grote boekenmonster gaat dus analoog. Wat kunnen we ervan leren?

Online en offline versterken elkaar (en dat is de toekomst)

1. Online koop je als je weet wat je wilt, offline is om te ontdekken

De fysieke boekhandels van Amazon richten zich op het ontdekken van nieuwe boeken door lezers. ‘If you already know what you want, you’ll go online and get it,’ aldus vice-president van Amazon Books. De winkels zijn ingericht als showroom, met alle boeken met de voorkant naar de lezer toe, voorzien van het aantal reviews en scores. Zo kan de lezer kennismaken met nieuwe boeken, in de herkenbare online-omgeving van Amazon.

Bron: www.amazon.com.

2. Wat online populair is, wordt offline geëtaleerd

De inkoop geschiedt volledig op basis van data. Alleen de drieduizend populairste titels komen in de winkel (een stuk minder dan in de gemiddelde Amerikaanse én Nederlandse boekhandel). Die worden gekozen met een eigen bestsellerlijst met de best verkochte en langst en meest gelezen boeken. Het is voor het eerst dat Amazon zijn lezersdata - die dus al jaren verzameld worden - openbaar maakt. Die data, afkomstig van online boekenkopers, Kindlelezers en Audible-luisteraars, bepalen welke titels in de fysieke winkels komen te liggen.

3. Fysieke winkels bieden snelheid en privacy

Ook als je een boek sneller wilt ontvangen dan Amazon het kan bezorgen, is een eigen fysieke winkel in de buurt (daarvan is met een handjevol Amazon-winkels nu nog geen sprake) handig om je klant heen te sturen. En lezers die omwille van hun privacy liever niet online kopen, kunnen er contant betalen.

Fysieke winkels zijn, kortom, een aanvulling op een webshop. Een noodzakelijke aanvulling, Forbes. ‘Omnichannel’ heeft de toekomst: winkels kunnen niet overleven door zich alleen online of offline te begeven. Je hebt beide nodig.

Overigens verloopt de groei van fysieke winkels trager dan van Amazon ‘Get Big Fast’ verwacht werd. Er wordt nog flink geëxperimenteerd op zoek naar een succesformule die daarna massaal uitgerold kan worden.

Meer lezen over Amazons analoge uitbreiding? The Atlantic nog veel meer verklaringen op een rij. Of juist, net als ik, behoefte aan tegengeluid? Op en vind je pleidooien voor onafhankelijke boekhandels, want die hebben behalve een schat aan voordelen boven Amazon ook iets dat de online winkel mist: charme.


Tot volgende week,

Milou

Mijn nieuwsbrief per mail ontvangen? Dat kan! Bijna elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn zoektocht naar het lezen, schrijven en uitgeven van de toekomst. Schrijf je hier in!