Beste,
Hartelijk welkom aan de leden van de Fietsersbond en alle andere fietsexperts die zich afgelopen week hebben aangemeld voor mijn nieuwsbrief in het kader van het project Fiets vs. File. Heel leuk dat jullie willen meelezen en meepraten onder mijn verhalen!
Hopelijk doen jullie in de bijdragensectie onder de stukken, waar nog veel meer gebeurt dan in de verhalen zelf, veel inspiratie en wellicht ook contacten op.
Het idee achter Fiets vs. File is namelijk niet alleen informeren, maar ook onderzoeken of er concrete plannen en acties kunnen voortkomen uit ideeën die op ons platform ontstaan.
Een bloemlezing uit jullie 250 eerste reacties
Vorige week schetste ik in de aftrap van dit project een fietsutopie: alles en iedereen tussen twee steden per fiets bereikbaar via een rode gladde baan van vier meter breed. Een voorbeeld ligt er al tussen Nijmegen en Arnhem.
Fietsen is een geniale oplossing voor het fileprobleem. Denk mee over de beste weg ernaartoe Voor een tiende van het geld dat we in snelwegen stoppen, kunnen we een prachtige fietsinfrastructuur aanleggen. Weg files. Dit verhaal is de aftrap van een zomers journalistiek onderzoek: Fiets vs. File. Praat mee!Er kwamen in twee dagen ruim 250 inhoudelijke en inspirerende reacties op. Ik licht er een paar bijdragen uit:
- De fantasierijkste: een buizenpostsysteem voor fietsers waarin je altijd wind meehebt tussen Amsterdam en Almere. Daarop volgde een fijne leestip over een concreet ontwerp voor zo’n buizensysteem, voor Californië.
- Een nederigstemmende: de constatering dat we met een onoplosbaar balansprobleem te maken hebben omdat forenzen zich verder van het werk vestigen als de route erheen korter wordt. Een ervaren forens op speed pedelec noemt de economische term ervoor: de varkenscyclus.
- Een verdrietige: een lid vertelt dat ze weer de auto pakte nadat haar gemeente mooie fietsinfrastructuur neerlegde maar de stoplichten zo plaatste dat een ritje voor haar tien minuten langer duurde.
- Een gênante: het ministerie van Infrastructuur & Milieu in Den Haag blijkt een ernstig tekort aan fietsenparkeerplaatsen te hebben.
- En een aantal zeer hoopgevende (waar ik zeker nog op doorga): dat er een wereld te winnen is bij de aansluiting van de fiets op het OV en dat sommige bedrijven fietsen nu al op hele slimme manieren stimuleren (bijvoorbeeld via duurzame inzetbaarheid nationale fietsbonnen, douches of een beveiligde fietsenstalling).
Jullie bijdragen vormen voor mij een goudmijn van ideeën voor volgende verhalen. Dank!
Deze week: de problemen, hindernissen en structurele fouten die jullie ervaren
Onder het verhaal van Fiets vs. File van deze week wil ik preciezer in kaart brengen wat mensen ervan weerhoudt om ritjes tot 15 kilometer (in drie kwartier af te leggen met elektrische ondersteuning) op de fiets te doen.
In het verhaal schets ik eerst een smalle en niet ongevaarlijke route van 15 kilometer die ik zelf goed ken: het traject Rotterdam-Delft. Daarna vraag ik een reeks experts waarom hier niet zo’n paradijselijke rode loper ligt als tussen Nijmegen en Arnhem, wat je op deze plek wel en niet aan kunt leggen en hoe dat er dan uit zou kunnen zien.
Onder dit stuk wil ik graag al jullie problemen, obstakels en hindernissen op de fietsweg inventariseren. Vanaf de week hierna ga ik me dan richten op mogelijke oplossingen. Jullie kunnen me bijvoorbeeld helpen met het noemen van:
- Jullie persoonlijke afwegingen om de auto te nemen. Zoals: ‘Ik werk in de bouw en weet ‘s ochtends niet waar ik ‘s middags moet zijn.’
- Zaken waarin de overheid verandering moet brengen. Zoals: ‘Een leaseauto niet nemen is een dief zijn van je eigen portemonnee.’
- Problemen die werkgevers zouden moeten oplossen. Zoals (veelgenoemd): ‘Ik wil kunnen douchen op het werk in een schone douche.’
Alles wat je ervaart als obstakel om de fiets te pakken, is welkom onder het stuk!
Wil je een lokatiegebonden probleem op een route melden, doe dat dan via het Meldpunt van de Fietsersbond. Daar kun je de plek op de kaart aanwijzen, en wordt je klacht doorgestuurd aan de wegbeheerder. Druk op de knop hieronder.
Welkom bij het Fietsersbond Meldpunt! 1. Zoek de plek op waar je melding betrekking op heeft.2. Plaats een melding.
3. Wij sturen je melding door naar de wegbeheerder.
4. De Fietsersbond monitort de voortgang van de melding.
Het beste van elders: twee kijktips
- Een Correspondentlid wees me onlangs op de Braziliaanse site Urb-i. Die is echt geniaal: je ziet voor-en-na-situaties in steden over de hele wereld waar de auto lang alle ruimte heeft gekregen, en nu plaats maakt voor groen, wandelgebieden en fietspaden op Google Streetview. Dank, Jeroen , voor deze tip!
- En mocht je het gemist hebben: Interpolis lanceerde deze week een campagnefilmpje dat me er diep van heeft doordrongen dat ik echt nooit meer op mijn telefoon moet kijken in het verkeer.
Ken je meer mensen die dit project willen volgen?
Stuur deze mail door en wijs ze op de link hieronder:
Wil je mijn werk volgen of helpen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb.Zin om te reageren?
Je mag onder deze nieuwsbrief natuurlijk bijdragen plaatsen, maar ze worden door veel meer mensen gelezen als je ze onder het grote verhaal van deze week zet. Klik op de link hieronder.
Lees hier het tweede verhaal in de serie Fiets vs. File Waarom ligt er niet tussen elke twee steden in Nederland een fietssnelweg? We weten hoe het moet en geld is niet het probleem, schreef ik vorige week in mijn aftrap van de serie Fiets vs. File. In dit verhaal schets ik een gevaarlijke, smalle route die ik zelf goed ken (Rotterdam-Delft) en vraag ik om brede input op deze vraag: wat weerhoudt jou er op dit moment van om de (e-)fiets te pakken?Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!