Beste,

In reactie op kreeg ik een leuk filmpje getipt van online magazine Vox over het digitaal inkleuren van zwart-witfoto’s.

Dat inkleuren gebeurt al zo lang de fotografie bestaat. Dankzij technologie en historische kennis is het niveau een stuk hoger geworden.

En het proces ingewikkelder. Het inkleuren van huid heeft soms wel twintig bewerkingslagen in Photoshop nodig. Ook moet je bij het inkleuren maar net weten dat de onaffe Eiffeltoren in 1888 rood was.

YouTube
Het filmpje duurt zeven minuten.

Pas wel op dat je jezelf niet verliest in het Voxkanaal op YouTube, want - mijn god - wat maken zij veel goeie filmpjes. Zoals en

Een nieuwe campagne

Voor uitleg over de campagne die Jesse Frederik deze week lanceerde, om met zoveel mogelijk leden gemeenten aan te sporen de schuldenproblematiek op te lossen, verwijs ik naar zijn oproep en brief.

In mijn nieuwsbrief wil ik even alle aandacht op het beeld vestigen, dat een co-productie was van onze freelance en Correspondent College- En natuurlijk onze

Het concept is simpel, maar scherp. De uitwerking is passend in de huisstijl van De Correspondent. En het kleurenpalet is om je vingers bij af te likken. Het vormt eenheid, wat kenmerkend is voor onze uitingen. Net als die twist, van verschillende elementen die samen een nieuw beeld vormen, en een nieuwe blik geven op de werkelijkheid waar we ook in onze journalistiek naar streven.

Dat we zo met aandacht voor inhoud én vorm een belangrijke campagne als deze kunnen lanceren, vind ik echt tof.

En verder...

Het kan zijn dat het een tijdje duurt voor ik weer een mail verstuur. Dit omdat ik de komende maanden weinig voor De Correspondent werk en bezig zal zijn met een ander (im)mens levensproject. #punintended

Leestips, kijktip, ideeën en suggesties blijven welkom.
Graag tot over een tijdje!

Eerdere nieuwsbrieven teruglezen?

Het terugkerende dilemma van gruwelijke beelden Terughoudend zijn in berichtgeven over terroristische aanslagen is goed. Geen foto’s van de daders en aanslagen. Juist niet de aandacht geven die ze willen. Maar hoe moet het dan wel? Daarvoor is een verdere analyse van gruwelijke beelden nodig. Lees het verhaal van Sterre hier terug

Hoe een fotograaf de beeldvorming van oude, nieuwe en neppe presidenten blijft beïnvloeden Al jaren volg ik het werk van Pete Souza op de voet. Acht jaar lang was hij de Witte Huis-fotograaf van Barack Obama. Nu is hij wel aan vakantie toe, zou je denken. Niet dus. Met zijn foto’s blijft hij zich oude, nieuwe en neppe presidentschappen aan bemoeien. Lees het verhaal van Sterre hier terug

Het is fictie, kunst én vette business. Het is nieuw werk van Damien Hirst Toen ik op de Biënnale van Venetië was, bezocht ik ook de nieuwe tentoonstelling van Damien Hirst. Het werk is extreem kitscherig en extreem goed. Lees het verhaal van Sterre hier terug