Beste,

Als ik blogger en schrijver Jeff Goins moet geloven, is het eerste wat zijn uitgever vroeg toen hij vertelde over zijn volgende boek: hoeveel adressen staan er op je maillijst. Het zijn nieuwsbrieven die de klok slaan. En, zo las ik deze week op de van Goins: schrijvers moeten er ook aan. Hij schreef boeken als The Art of Work en Real Artists Don’t Starve, en heeft voor zijn werk een groot publiek weten aan te boren. Op zijn maillijst staan tienduizenden adressen.

E-mail is het grootste sociale netwerk

In 2017 zijn er 4,9 miljard e-mailaccounts actief, dat is meer dan alle gebruikers van Twitter, Facebook, LinkedIn en Snapchat bij elkaar. Bijna iedereen leest elke dag zijn mail, en het blijft daarmee het favoriete online communicatiemiddel. Wat is er volgens Goins zo fijn aan e-mail?

  1. Het is persoonlijk, en voelt daardoor betrouwbaar.
  2. Het is direct, er zit geen platform tussen als Twitter en Facebook, dus je weet zeker dat je mail bij de beoogde lezer aankomt.
  3. Het is privé, waardoor zowel de zender als de ontvanger meer zichzelf kunnen zijn.

Goed, waarom is het specifiek voor schrijvers dan zo’n goed idee?

Met een nieuwsbrief kun je een persoonlijke, directe band met je lezers opbouwen. Goins: ‘Als ik een e-mail naar mijn lijst stuur, krijg ik vaak honderden reacties, de betrokkenheid is veel groter dan bij mijn blogposts. Als ik mensen een link stuur, klikken ze erop. Als ik ze een vraag voorleg, beantwoorden ze die. Als ik over mijn nieuwe boek praat, kopen ze het.’

Mocht zelfpromotie voor jou niet geheel schaamteloos voelen, dan kun je je misschien troosten met de gedachte dat vele grote meesters je al Het was Hemingway die de toon zette voor de moderne standaard van vindingrijke zelfpromotie, bijvoorbeeld door zichzelf te laten fotograferen tijdens safari’s, visreizen en in oorlogsgebieden. Hij deed zelfs mee aan een bieradvertentie. ‘If Ernest Hemingway were alive, he’d have his name on everything,’ aldus Slate in over Hemingway en zijn zelfpromotie.

Ben je auteur en wil je je aan de nieuwsbrief wagen? Lees dan de voor een goede nieuwsbrief van mijn collega-uitgever Ernst-Jan Pfauth.

En hups, aan de yoga!

Dankzij de Society of Authors, de Britse schrijversvakbond, was mijn Twitterfeed vorige week gevuld met meer en minder ervaren yogaënde boekenlezers en -schrijvers.


In een schrijvers te wijzen op het belang van beweging en zelfzorg, daagden ze schrijvers en lezers uit een pose te doen, geïnspireerd op hun favoriete boek en die te delen op Twitter. Of de campagne werkt, moet ik nog bezien. Maar het levert op.

Tot volgende week,

Milou

Mijn nieuwsbrief per mail ontvangen? Dat kan! Bijna elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn zoektocht naar het lezen, schrijven en uitgeven van de toekomst. Schrijf je hier in!