Over mannen die kookboeken schrijven, ’s werelds grootste boekenclub en praatpalen
Deze week drie artikelen die ik las en interessant vond. Over mannen die kookboeken schrijven (en welke uitgeefstrategie daarachter zit), de tiende verjaardag van ‘s werelds grootste boekenclub én praatpalen.
Mannen die kookboeken schrijven
‘Hij is jong, ziet er leuk uit en is erg actief op sociale media. O ja, hij kan ook nog lekker koken.’ Mannen die kookboeken schrijven, een nieuwe ontwikkeling die Het Parool signaleert. Het liefst zonder al te ingewikkelde en ongezonde recepten, maar mét een grote groep volgers op sociale media.
Dat is cruciaal om als nieuw talent te kunnen concurreren met gevestigde auteurs, zegt Willemijn Visser, hoofdredacteur culinair en lifestyle van uitgeverij Nieuw Amsterdam. ‘Niet alleen bij het bepalen van hoe we iemand in de markt zetten, maar ook omdat zo’n kok zijn followers bijvoorbeeld vraagt zijn boek op voorintekening te bestellen.’
Een auteur met een bestaande fanschare betekent een kleiner risico voor de uitgever. En voor de auteur zelf betekent een boek toegang tot een breder publiek via boekhandels en publiciteit.
De sweet spot van Goodreads
Deze week bestaat lezersplatform Goodreads tien jaar. Met 65 miljoen leden een van ‘s werelds grootste en meest invloedrijke boekenclubs. De club blijft maar groeien, ondanks (of dankzij?) de overname door Amazon vier jaar geleden. En met zoveel aangesloten lezers die zelf leeslijsten maken, boekenplankjes samenstellen en sterren uitdelen, is Goodreads voor uitgevers een zeer aantrekkelijke marketingpartner.
Oprichter Otis Chandler verklaart het succes als volgt: de grootste uitdaging waar uitgevers en auteurs op dit moment voor staan, is zorgen dat je boek wordt ontdekt. En mond-tot-mondreclame is een van de sterkste stuwende krachten achter een succesvol boek. ‘Goodreads sits in the sweet spot where these two opportunities overlap.’
Praatpalen
Vorige week schreef ik over de visie van voormalig bol.com-bestuurder Michel Schaeffer op de toekomst van winkelen, die naar alle waarschijnlijkheid sterk bepaald zal worden door de opkomst van stemtechnologie. In de laatste aflevering van Een Podcast Over Media praten collega-uitgever Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping je verder bij over deze ‘praatpalen.’ Dat doen ze in gesprek met Wouter Kolk (CEO Albert Heijn). Hij vertelt over hoe hij denkt dat stembesturing haar intrede zal doen in Nederlandse huizen en online winkels, zijn concurrentiestrijd met Amazon en over een eventuele samenwerking met bol.com. Een aanrader.
Tot volgende week,
Milou