Grote delen van de Nederlandse geschiedenis staan niet in de boeken die op scholen worden gebruikt. Ze zijn verzwegen, terwijl iedereen ze zou moeten kennen om een geïnformeerd gesprek over identiteit, ongelijkheid, racisme en discriminatie te voeren.
Als je bijvoorbeeld op school leert dat Brazilië een kolonie was van Nederland, snap je beter waarom Nederland overging tot slaven verhandelen en dat uiteindelijk ook in Suriname ging doen.
Daarom is het in oktober de Maand van de Verzwegen Geschiedenis op De Correspondent. Terwijl boekhandels, musea en culturele instellingen de Maand van de Geschiedenis én de Black Achievement Month organiseren, publiceren we in samenwerking met The Black Archives onderzoekers en schrijvers die een groter podium verdienen: Jessica de Abreu, Reggie Baay, Mitchell Esajas, Karwan Fatah-Black, Patricia D. Gomes, Miguel Heilbron en Ewald Vanvugt.
Welke verhalen kan De Correspondent uitzoeken en onder de aandacht brengen?
Zij vertellen verhalen die iedereen in Nederland zou moeten kennen, maar niet in de schoolboeken staan die in het middelbaar onderwijs worden gebruikt en daardoor nooit gemeengoed zijn geworden. Terwijl die verzwegen geschiedenissen ons denken kunnen veranderen.
We zullen in eerste instantie focussen op de koloniale geschiedenis. De verzwegen verhalen over voormalige Nederlandse koloniën als Indonesië, Suriname, de Antillen, Brazilië en Zuid-Afrika zijn misschien wel het belangrijkst om te kennen als je discussies over ongelijkheid, discriminatie en racisme in Nederland goed wilt voeren. Volledig zijn we daarbij niet; we beginnen met een aantal stukken die nieuwe perspectieven bieden.
We publiceerden al:
- een introductieartikel bij de serie, waarin meer over de Maand van de Verzwegen Geschiedenis verteld wordt;
- een explainer over hoe de geschiedenisboeken tot stand komen en kunnen veranderen;
- en een eerste verhaal over twaalf zwarte sleutelfiguren die in elk geschiedenisboek zouden moeten staan.
Nu is het tijd voor een oproep: Welke verzwegen geschiedenis vinden jullie dat in de geschiedenisboeken moet komen? Welke verhalen kan De Correspondent uitzoeken en onder de aandacht brengen?
We horen het graag, via dit formulier, ook na oktober:
Welke verzwegen geschiedenis moet in elk schoolboek komen? Laat het ons weten, dan kijken wij of er een verhaal in zit.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!