Podcast: Deze pedagoog zocht uit hoe je jongeren kunt radicaliseren (maar dan de goede kant op)
Stijn Sieckelinck houdt zich als pedagoog al tien jaar intensief bezig met radicalisering bij jongeren. We denken te veel in termen van veiligheid, meent hij. Terwijl radicalisme vooral voortkomt uit een zoektocht naar identiteit.
Op 26 oktober verschijnt het boek Reradicaliseren van de pedagoog Stijn Sieckelinck. De vrucht van meer dan tien jaar intensief onderzoek naar radicaliserende jongeren.
Sieckelinck en zijn collega’s spraken met tientallen jongeren die een radicale periode achter de rug hadden. In Nederland, maar ook in Groot-Brittannië en Denemarken.
Wat blijkt: op het moment dat zij als adolescent op zoek gaan naar zingeving, idealen en identiteit is er niemand die ze daarbij ondersteunt.
Sieckelinck laat een uniek geluid horen in deze kwestie
‘Sieckelinck biedt bedachtzaamheid tegenover impulsiviteit, nuance tegenover fanatisme, grondige bestudering tegenover emotionele reflexen,’ zegt psychiater Dirk De Wachter over het boek dat er nu ligt.
En dat bij een onderwerp dat de laatste jaren steevast angst en andere heftige emoties oproept: radicaliserende jongeren. Die bereid zijn om zichzelf te vernietigen in de strijd voor een andere wereld.
Sieckelinck laat een uniek geluid horen in deze kwestie door zich af te vragen wat de aantrekkingskracht is voor jongeren van een radicaal andere wereld. Het antwoord op die vraag levert nieuw inzicht op in de belevingswereld van veel jongeren. Daarom breng ik mijn interview met Sieckelinck uit mei vorig jaar opnieuw.