Vóór mijn verlof van dit najaar schreef ik de verhalenserie Fiets vs. File, waarbij ik intensief gebruikmaakte van de kennis, vragen en feedback van leden van onszelf en De Fietsersbond, van gewone fietsers en van experts die onder de stukken meepraatten.

Fiets vs. File: alle verhalen in een collectie Wat moet er gebeuren zodat automobilisten voor ritjes tot 15 kilometer de (elektrische) fiets gaan kiezen? En is dat wel de juiste manier om files verleden tijd te maken? Met beleidsmakers, wetenschappers en leden van De Correspondent zocht Thalia Verkade dat uit. Bekijk hier alle verhalen

En die me in contact brachten met mensen die ik anders niet tijdig gevonden zou hebben. Daarom is het heel leuk om te kunnen melden dat er een paar toffe dingen zijn gebeurd sinds ik daarna met zwangerschapsverlof ging.

De verhalen zijn lesmateriaal geworden

Ten eerste: de verhalenserie wordt gebruikt als lesmateriaal bij het vak op de Universiteit van Amsterdam.

Dit vak wordt gegeven door onder anderen Marco te Brömmelstroet, alias de ​​ ​​​​​​We spraken elkaar vorige week en gaan nu​ kijken of we het project samen een vervolg kunnen geven.​

Er is een presentatie geweest over treinfietsen in het Vlaamse parlement

Ten tweede: Verkeerskundige Roland Kager, alias die mij liet kennismaken met leerde op zijn beurt kennen, de Vlaamse politicus die aan het woord komt

Uit hun contact vloeide een voort van Kager in het Vlaams Parlement, over deelfietsen als vorm van openbaar vervoer. Een meerderheid van partijen buigt zich nu over een resolutie over deelfietssystemen in Vlaanderen.

Kager kwam aanvankelijk op mijn radar dankzij die me op zijn werk wezen.​​

Er is nu een plan voor een open systeem voor deelfietsen

Vorige week was er verder nog een interessant over deelfietsen: tien aanbieders van deelfietsen willen gaan samenwerken, zodat we al die verschillende fietsen

is een van de initiatiefnemers. In week 7 van Fiets vs. File over het belang van zo’n open systeem: je hebt én de voordelen van marktconcurrentie, én het gebruikersgemak van één app.

Tot slot: ik mag meedenken over deze mooie prijs voor fietsinnovatie

Tot slot kreeg ik de uitnodiging toe te treden tot de jury van de Innovatieprijs 2018 van Daar zei ik graag ja op, want dit is een mooie aanmoedigingsprijs voor projecten die het fietsen in Nederland verbeteren. In 2017 won een geweldig project: fietspaden waar de strepen op de weg lopen

Een briljante nieuwe innovatie op het fietspad gespot? Hier kun je een project nomineren voor de innovatieprijs 2018 van Tour de Force. Zend hier een project in Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb. Hier kun je je aanmelden