Vóór mijn verlof van dit najaar schreef ik de verhalenserie Fiets vs. File, waarbij ik intensief gebruikmaakte van de kennis, vragen en feedback van leden van onszelf en De Fietsersbond, van gewone fietsers en van experts die onder de stukken meepraatten.
Fiets vs. File: alle verhalen in een collectie Wat moet er gebeuren zodat automobilisten voor ritjes tot 15 kilometer de (elektrische) fiets gaan kiezen? En is dat wel de juiste manier om files verleden tijd te maken? Met beleidsmakers, wetenschappers en leden van De Correspondent zocht Thalia Verkade dat uit.En die me in contact brachten met mensen die ik anders niet tijdig gevonden zou hebben. Daarom is het heel leuk om te kunnen melden dat er een paar toffe dingen zijn gebeurd sinds ik daarna met zwangerschapsverlof ging.
De verhalen zijn lesmateriaal geworden
Ten eerste: de verhalenserie wordt gebruikt als lesmateriaal bij het vak Ruimte en Mobiliteit op de Universiteit van Amsterdam.
Dit vak wordt gegeven door onder anderen Marco te Brömmelstroet, alias de Fietsprofessor, die me anders tegen files deed aankijken. We spraken elkaar vorige week en gaan nu kijken of we het project samen een vervolg kunnen geven.
Er is een presentatie geweest over treinfietsen in het Vlaamse parlement
Ten tweede: Verkeerskundige Roland Kager, alias Biketrainguru, die mij liet kennismaken met de belangrijkste reiziger die nog geen naam had: de treinfietser, leerde op zijn beurt Dirk de Kort kennen, de Vlaamse politicus die aan het woord komt in het slotverhaal.
Uit hun contact vloeide een presentatie voort van Kager in het Vlaams Parlement, over deelfietsen als vorm van openbaar vervoer. Een meerderheid van partijen buigt zich nu over een resolutie over deelfietssystemen in Vlaanderen.
Kager kwam aanvankelijk op mijn radar dankzij leden die me op zijn werk wezen.
Er is nu een plan voor een open systeem voor deelfietsen
Vorige week was er verder nog een interessant nieuwtje over deelfietsen: tien aanbieders van deelfietsen willen gaan samenwerken, zodat we al die verschillende fietsen straks met één app open kunnen maken.
Ronald ‘ov-fiets’ Haverman is een van de initiatiefnemers. In week 7 van Fiets vs. File praatte hij met Luud ‘Wittefietsenplan’ Schimmelpennink over het belang van zo’n open systeem: je hebt én de voordelen van marktconcurrentie, én het gebruikersgemak van één app.
Tot slot: ik mag meedenken over deze mooie prijs voor fietsinnovatie
Tot slot kreeg ik de uitnodiging toe te treden tot de jury van de Innovatieprijs 2018 van Tour de Force. Daar zei ik graag ja op, want dit is een mooie aanmoedigingsprijs voor projecten die het fietsen in Nederland verbeteren. In 2017 won een geweldig project: fietspaden waar de strepen op de weg lopen zoals fietsers die paden daadwerkelijk gebruiken.
Een briljante nieuwe innovatie op het fietspad gespot? Hier kun je een project nomineren voor de innovatieprijs 2018 van Tour de Force. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, dan hou ik je per mail op de hoogte van de stukken die ik schrijf en de vragen die ik heb.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!