Beste,

Deze week twee updates over twee ontwikkelingen die ik al een tijdje volg: de opkomst van audioboeken, en de lange arm van Amazon die om zich heen blijft grijpen. En: een korte update over het allereerste boek dat ik uitgaf, en dat de wereld overgaat.

Zo krijg je niet-lezers aan het lezen

Audioboeken zijn ‘de verrassende oplossing van een van ‘s werelds grootste uitdagingen: niet-lezers aan het lezen krijgen.’

Dat The Guardian naar aanleiding van nieuwe cijfers van Nielsen Bookscan. Die laten namelijk opnieuw een groei zien, een flinke. In vijf jaar tijd verdubbelde de verkoop van luisterboeken. Wie lezen er nu wel die dat eerder niet deden?

Forensende mannen tussen de 25 en de 44 jaar.

Een die in The Guardian genoemd wordt, is de populariteit van podcasts en de enorm grote investering in luisterplatform door Amazon. Met de Audible-app kun je voor 15 dollar per maand onbeperkt boeken luisteren. Vooralsnog niet in het Nederlands.

Maar voor Nederlandstalige luisterboeken is er de app ook met een abonnementsmodel (tientje per maand). Voor beide apps geldt: de eerste maand is gratis.

Zelf probeerde ik de app van Storytel een maand. Ik luisterde naar de korte, en vooral briljante verhalen van Jeffrey Eugenides uit zijn bundel Fresh Complaint Die verhalen werden om de beurt voorgelezen door de auteur zelf en door Cynthia Nixon (voor de kenners: zij speelde Miranda in Sex and the City en is nu running for governor van New York).

Ik wisselde het luisteren af met het lezen uit de papieren editie. Wat ik daarom miste in de app: de mogelijkheid van verhaal naar verhaal te zappen. (Nu moest ik steeds doorspoelen, een best tijdrovende bedoening.)

Bij podcasts weet je hoe lang een aflevering duurt. Bij de app van Storytel weet je alleen hoe lang het duurt om het hele boek te luisteren. Als dat per hoofdstuk of verhaal opgeknipt zou zijn, weet je veel beter wat een natuurlijk moment is om een pauze in te lassen. Even de pagina uitlezen zit er nu niet in.

Waar beide apps voor zorgen: dat we door hun snel groeiende luisteraanbod steeds meer wennen aan deze manier van ‘lezen.’

‘Amazon weet wie je bent’

Afgelopen weekend stond het in alle kranten: de omzet van Amazon maakte het afgelopen kwartaal een sprong van 43 procent tot 51 miljard dollar. En de winst werd meer dan verdubbeld naar 1,6 miljard dollar. Het gaat Amazon wereldwijd voor de wind.

Mocht je benieuwd zijn naar het verhaal achter deze getallen, dan kan ik je deze aanbevelen van (sorry, opnieuw) The Guardian. Daarop is in - bewegend - beeld gebracht hoe Amazon de meest ‘waardevolle’ retailer ter wereld werd.

Op een (inmiddels alweer overtroffen) hoogtepunt verzond Amazon ruim 400 pakjes per seconde. Zodra je op de pagina komt, begint de teller te lopen. Iedere seconde die je op de pagina blijft, wordt vermenigvuldigd met het aantal pakjes dat het in die tijd zou hebben verstuurd. Dat zijn er al heel snel heel veel.

Ook zie je de jaarlijkse omzet letterlijk groeien, tot de omzet zo groot is dat het je hele scherm heeft overgenomen - eigenlijk net als zo’n beetje iedere sector waar Amazon een vinger in de pap heeft.

Waar Amazon om de hoek komt kijken, siddert de sector. En terecht, ik in De Standaard: ‘Amazon is misschien nog wel het meest gevreesd voor zijn diepgaande kennis van de markt en de klanten. Die kennis is gebaseerd op (zelflerende) algoritmen, die voorspellen waarin klanten geïnteresseerd zijn. Amazon weet wie je bent, waar je woont, naar welk tv-programma je kijkt.’

En met die kennis kan Amazon uiteindelijk zijn vleugels uitslaan in zo’n beetje iedere sector. Over het boekenvak zei Jeff Bezos ooit: ‘Amazon is not happening to book selling. The future is happening to book selling.’ Die toekomst lijkt voor iedere sector te zijn aangebroken.

Tot de volgende,

Milou

P.S. Vandaag verschijnt een nieuwe druk van het allereerste boek dat ik uitgaf: Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman. Drie jaar later komt het in 30 landen uit, en zijn er wereldwijd al 250.000 boeken gekocht. Benieuwd naar het verhaal hierachter?

Mijn nieuwsbrief per mail ontvangen? Dat kan! Bijna elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn zoektocht naar het lezen, schrijven en uitgeven van de toekomst. Schrijf je hier in!