Beste leden, we hebben twee keer geweldig nieuws dat we met jullie willen delen. Ten eerste: we hebben nu 1,8 miljoen dollar aan voorfinanciering opgehaald om onze internationale ledencampagne mee te lanceren! En ten tweede: samen met onze vaste creatieve partner Momkai gaan we samenwerken met een van de meest gerenommeerde campagnebureaus ter wereld - Blue State Digital.

Een jaar geleden we voor het eerst onze plannen voor de lancering van The Correspondent, een Engelstalige, wereldwijde versie van De Correspondent. We vertelden toen dat we vanaf dag één internationale ambities hadden, omdat we vanuit de hele wereld over de belangrijkste (mondiale) ontwikkelingen van onze tijd willen schrijven.

In de kop uitten we de hoop dat je ‘over een jaar’ The Correspondent zou kunnen lezen. Dat bleek een beetje optimistisch. Alleen al het regelen van de juiste visa duurde zes maanden.

Maar in november wij - Rob en Ernst-Jan - dan eindelijk naar New York. Vanuit die stad - in de grootste Engelstalige markt - willen we de campagne opzetten. We hebben sindsdien enorme stappen kunnen zetten. Daar vertellen we jullie graag meer over in deze update.

1. We hebben het grootste gedeelte van ons campagnebudget opgehaald

Bij het financieel opzetten van The Correspondent hebben we drie belangrijke uitgangspunten:

  1. The Correspondent zal advertentievrij zijn en er wordt geen winstmaximalisatie nagestreefd.
  2. Ook The Correspondent moet haar bestaansrecht danken aan leden. Net zoals bij De Correspondent, waarvan de omzet voor uit financiële bijdragen van lezers bestaat.
  3. Maar om die leden te vinden, hebben we vooraf wel campagnebudget nodig. We zullen de internationale campagne nadrukkelijk niet met Nederlands ledengeld financieren.

Om een campagnebudget bij elkaar te krijgen, moesten we daarom op zoek naar stichtingen en filantropische instellingen die ons hierbij willen helpen.

Goed nieuws: die zoektocht verloopt heel voorspoedig!

In augustus we al dat Stichting Democratie en Media ons steunt met 600.000 euro. In november kwam daar een bij van 100.000 dollar van

Nishant Lalwani, directeur van Omidyar Network — foto: Omidyar Network

Nishant Lalwani, directeur van Omidyar Network — foto: Omidyar Network

Vandaag kunnen we bekendmaken dat de filantropische investeringsmaatschappij ons met bijna een miljoen dollar steunt.

Het Omidyar Network wil onafhankelijke media de middelen geven om het publieke belang te dienen en steunde eerder organisaties als het wereldwijde bloggersnetwerk het nonprofit programmeurscollectief petitieplatform het journalistieke en burgerrechtenbeweging We zijn enorm vereerd dat de mensen van het Omidyar Network de visie van De Correspondent onderschrijven en dankbaar voor hun vertrouwen dat uit deze investering blijkt.

We hebben nu in totaal bijna opgehaald. Dat klinkt als een enorm bedrag - en dat is het natuurlijk ook – maar voor de lancering van een wereldwijd platform is het een relatief bescheiden budget.

Want, we willen voor deze campagne onder andere …

  • een betrouwbaar en robuust campagneplatform ontwerpen en bouwen;
  • een Engelstalige hoofdredacteur, campagne- en ondersteunend personeel aannemen;
  • een kantoorruimte huren;
  • de reizen van campagneteams mogelijk maken;
  • een campagnestrategie ontwikkelen met een internationaal bureau dat daar ervaring mee heeft;
  • tientallen campagnevideo’s opnemen en ander campagnemateriaal maken.

We schatten dat de aanloop naar de ledencampagne in totaal 2,2 miljoen dollar kost - en hebben dus nog een klein investeringsgat te vullen (tips voor onafhankelijke organisaties zijn zeer welkom!).

Omidyar Network en Stichting Democratie en Media zullen allebei een lid aanwijzen van een nog te vormen raad van commissarissen en houden vanuit daar toezicht op van The Correspondent.

Stichting Democratie en Media heeft daarnaast een prioriteitsaandeel, waarmee het fonds een rol speelt bij het bewaken van de principes achter het platform, als The Correspondent later met ledenfinanciering is gelanceerd. Die rol vervult SDM ook al vier jaar bij De Correspondent. We zijn heel blij dat we die samenwerking nu wereldwijd kunnen voortzetten.

2. We gaan samenwerken met het campagnebureau Blue State Digital (bekend van de Obamacampagnes)

We willen dat The Correspondent een wereldwijd journalistiek platform wordt. Dat brengt ongelooflijk veel strategische vraagstukken met zich mee.

Om er een paar te noemen: er is ontzettend veel concurrentie, de grootste Engelstalige markt – de VS - heeft een extreem gepolariseerd medialandschap, er is internationaal niet zo’n abonnemententraditie als in Nederland en er zijn natuurlijk wereldwijd enorme inkomensverschillen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Daarom gingen we al vrij snel op zoek naar een campagnepartner die ervaring heeft met het opzetten van grote en ingewikkelde online wervingscampagnes.

Die hebben we gevonden in Blue State Digital.

Logo van Blue State Digital

Logo van Blue State Digital

Het is vrijwel onmogelijk dat je niet met hun werk bekend bent, want Blue State Digital was medeverantwoordelijk voor beide online campagnes van de Amerikaanse president Barack Obama.

Dankzij hen haalde Obama als eerste presidentskandidaat miljoenen dollars op met (voornamelijk kleine) donaties. De ervaring die Blue State Digital in 2008 en 2012 heeft opgedaan met talloze mensen te bewegen bij te dragen is van onschatbare waarde van ons. We hebben hen dus niet gekozen om hun politieke kleur, maar om hun ervaring.

Zo zijn we ook benieuwd naar lessen die Blue State Digital trok uit de campagnes die ze in de afgelopen zes jaar voor Vogue, de burgerrechtenorganisatie National Association for the Advancement of Colored People (NAACP), museum Tate Modern en de technische universiteit MIT hebben uitgevoerd.

Blue State Digital gaat voor onze campagne samenwerken met het creatieve bureau Momkai. Zoals jullie ongetwijfeld al weten, zijn ook mede-oprichter van De Correspondent. Zonder Momkai geen De Correspondent - zij hielpen ons met het bedenken van het merk, ontwierpen en bouwden het Nederlandse crowdfundplatform en de site waar je nu naar kijkt. Het logo van De Correspondent is zelfs het handschrift van Momkai-oprichter Harald Dunnink.

Creative director Harald Dunnink — foto: RVDA

Creative director Harald Dunnink — foto: RVDA

De komende maanden beraden we ons met Blue State Digital en Momkai op hoe we aan een Engelstalig publiek uitleggen wat The Correspondent gaat worden.

Het beoogde resultaat: een wereldwijde en ledencampagne waar iedereen die een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag nodig heeft niet omheen kan.

Wat zijn de volgende stappen?

De komende maanden ontwikkelen we de campagnestrategie en binnen een jaar hopen we de campagne te lanceren. We krijgen maar één kans, dus we willen het heel zorgvuldig aanpakken. Zodra we er meer over kunnen vertellen, doen we daar hier verslag van.

We grijpen dit moment ook nog even aan om je om hulp te vragen.

Ten eerste: we hebben meer developers nodig om deze uitbreiding goed te kunnen voorbereiden. Ken je goede frontend- of die aan ons ledenplatform zouden willen werken? Of ben je er zelf één? Ons hoofd technische ontwikkeling Jaap den Hollander praat heel graag met hen of met jou over een mogelijke samenwerking. Je kunt Jaap bereiken op jaap [at] decorrespondent [punt] nl.

Ten tweede: net als in de Nederlandse crowdfundcampagne willen we aansprekende mensen vragen om hun publiek op te roepen lid te worden van The Correspondent. In Nederland hielpen onder anderen en mee en nu is onze vraag aan jullie: wie zouden we in het Engelse taalgebied moeten vragen om ons te steunen? Ken je toevallig beroemdheden: introduceer ons dan vooral!

Om een tipje van de sluier op te lichten: zangeres en activist Rosanne Cash, schrijver Clay Shirky en de voormalig hoofdredacteur van The Guardian Alan Rusbridger hebben zich al aangesloten bij onze ambassadeurs. Suggesties, ook in een heel andere richting, zijn meer dan welkom!

We zijn benieuwd!

Meer lezen?

Waarom ik De Correspondent ga helpen de wereld te veroveren Wat als nieuwsorganisaties elk onderdeel van hun werk in dienst zouden stellen van vertrouwen? Hoe zou dat eruitzien? Mijn antwoord: zoals dit platform. Daarom ga ik De Correspondent helpen met het lanceren van The Correspondent, haar Engelstalige uitbreiding. Lees het verhaal van Jay hier terug Groot nieuws: Over een jaar kun je (hopelijk) ook The Correspondent lezen De beste Engelstalige journalistiek op een onafhankelijk, advertentievrij podium met wereldwijd bereik: die droom willen we vanaf vandaag werkelijkheid proberen te maken. In dit artikel vertelden we er vorig jaar over. Lees ons verhaal hier terug